Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min sambos son har en V70N 2006 som när han köpte den inte hade fungerande fjärrlåsning. Har inte brytt sig speciellt ang detta utan bara använt vanliga nyckellåset med nyckeln i vänsterdörren.
Nu roterade låset igår ( nyckeln gick att snurra helt runt utan att något hände)när han skulle låsa upp, till slut låstes dock bilen upp.
Senare hade låset istället frusit och han fick för sig att försöka ”värma” låset med en annan nyckel.
Nu lyckades han bryta av den nyckel i låset :bored: :bored:
Så nu får han inte upp bilen !!!!!
Vi har försökt att få ut nyckelbiten utan att lyckas.
Böjt på rutlisten och med pinne försökt att trycka på öppningsknappen eller öppna med dörrspaken fungerar ju inte heller pga Volvos BLL lås :devil: Bilen går inte att öppna inifrån när detta är på.
Frågan är vad kan han göra?????

Om man krossar rutan och kryper in i bilen och startar den kommer BLL att kopplas ur och dörren kommer kunna öppnas. Dock måste rutan bytas :crying:
Inget roligt jobb nu på vintern o ingenstans att skruva.
Vilken ruta är enklast att byta ?

Dock antar jag att låset på förardörren är trasigt ( det gick ju att snurra runt nyckel…)
Men går det att byta hela förardörren?
Borde bara vara att flytta över en komplett ifrån skroten.
Funkar detta ??
Har läst lite ang datakommunikation i dörrarna :-(

Eller någon som har någon annan idé ????
Hej ,

Om du starta bilen med rätt nyckel så låser upp bilen . Hade jag sagt.
Vf ni vill byta hela dörren har jag ingen uppfattning för ,då det är enkelt att byta rutan och handtaget med låset i.
Om ni byta dörren så ta dmm ( dörrmodulen) från den befintliga dörr och flytta över.

Bäst är få liv i fjärren elr bryta ur handtaget och kör låsets stångar med hand elr verktyg.

Mvh LS
Dörren funderar jag på att byta för att det är ett stort rosthål i den befintliga dörren.
Har dock letat efter en ny låscylinder till befintliga dörren, men hittar ingen och skroten tar 600kr för en begagnad :-) Är kanske Volvo som gäller…
Ruta har jag dock funnit, även komplett dörr också (fel färg dock :mad: )
Dock saknas nyckeln så den blir inte komplett ändå …
Finns många dörrar till 00-04 med nycklar som fungerar men tror inte dessa fungerar med tanke på kabelstammar mm. Passar gör den säkert.

Måste försöka få igång fjärrkontrollen. Har för mig att vitfisk en felkod ang kommunikation/ antenn eller något sådan precis när han köpte den…
Aww tråkig att höra men ibland finns ju bara en lösning.

Om du har tid med det så kolla upp vad som hände med låset.
Om du få ut nyckel bladet ur låset så kanske du behöver bara fixar upp den.

Och kolla felkoder på bilen , så att du få igång fjärren.
Har du inte tillgång till felkodsläsare elr scanner så kosta det inte så mkt hos verkstaden.

Finns säkert nån video på Youtube hur man byter rutan.

Mest jobbig med alla glasbiter.

Mvh LS

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]