Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vinberg
Tjenare! Min Volvo går upp i temperatur när fläkten ej är på 4-5e läget, måste även ha full värme på. Blir jobbigt med rutan ner vevad hela tin så vill åtgärda de!

Mvh Vincent!
Användarvisningsbild
av lennarte
Diesel motorer är generellt sämre än bensin motorer att generera värme så något är det ju som är fel. Kylare som är tät? Den kan ju vara tät inuti, men även tät utanpå. En motortvätt kan "fälla ner" lamellerna på kylaren så kylluften inte kan passera genom kylaren.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Termostaten ok? Släng den i en kastrull med vatten på spisen, koka upp och kolla att den öppnar helt vid 92 grader eller den temperatur den råkar vara märkt med. :-)
Öppnar termostaten som den ska och det är bra cirkulation genom värmepaketet (vilket bevisar att vattenpumpen funkar) så är väl igensatt kylare mest sannolikt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla först värmen på övre och nedre kylarslangen. När motorn är riktigt varmkörd ska du inte kunna hålla handen på övre kylarslangen. Med reservation, det är en diesel och det är vinter. Men saken är att nedre kylarslangen ska också vara varm. Inte lika varm, man ska känna skillnad på dom. Men om nedre slangen är kall kan kylaren vara tät. Det är svårt att kolla nu på vintern då allt är kallt. Men står bilen still på tomgång ska man känna tydlig skillnad, men den får inte vara iskall. Då är kylaren nog tät.
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: tor 05 dec 2024, 06:19 ..Men om nedre slangen är kall kan kylaren vara tät. ..
Samma grej händer om termostaten vägrar öppna. Eller om vattenpumpen tappat vingarna ;-)
Men det är ett bra sätt att veta om det är flöde genom kylaren.
Överkanten blir alltid varm. Underkanten blir varm bara då det är bra flöde genom kylaren.
Tur att det är diesel för du kör ju med värmepaketet som kylare i detta fallet. Gör som tidigare skrev.
Som svar på din fråga angående att flusha kylare så är det nog för sent. MEN, annars kan man skicka i syra i systemet och skölja ordentligt efteråt. Detta funkar om kylarn är halvtät och geggig som nödlösning. Bäst är ändå att byta delen. Har själv kört oxalsyra/cintrosyra/dismaskinsmedel som man skickar direkt i övre slangen på kylaren, sen kör man tills det cirkulerat lite, och så tömmer man hela systemet, fyller på, cirkulerar, och tömmer. Tror jag gjorde det tio vändor i rad, av nojja att något ska fräta sönder innuti från rester av medlet. Sen får man skicka i ordentligt blandad kylarvätska och vara nöjd. Man kan även stå och bara skölja i evigheter med slang men jag hade inte tillgång till detta (gjorde det på en bensinmack med självtvätt mitt i natten).

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]