Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke01
Tjena! Har en v70 2.5ft från 2009. Verkstan påpekade för ett tag sen att vevhusvärmaren kortsluter en säkring gång på gång. Kan någon förklara för mig vad en vevhusvärmare gör och varför? Och vart kan man hitta en ny? Hittar ingenstans.
Tack!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Benämningen är "Värmare för vevhusventilation" eller i elschemat "PTC-resistor crankcase ventilation".
Funktionen är att förhindra isbildning i vevhusventilationen, som kan orsaka övertryck i vevhuset med följdproblem som oljeläckage mm.
Värmaren är inbyggd i oljefilterhuset som kostar runt 2000 Kr och sen tillkommer montage.
Samma säkring matar även vakuumpumpen så det är läge att kolla vilken komponent som är kortsluten. Det kan även vara fel i motorns kabelhärva.

Om det är en etanolbil så är det även läge att köra på enbart bensin tills felet är fixat(mindre fukt i vevhuset).
/Hasse
av Micke01
Tjena igen! Är helt nyintresserad av att kunna lösa saker på sin egen bil, men har absolut inte tummen mitt i handen.
Är det något man löser själv att byta oljafilterhus eller behövs specialgrejer? Har tillgång till hemmaverkstad med utrustning.
av Yaniz
Micke01 skrev: tis 03 dec 2024, 09:49 Tjena igen! Är helt nyintresserad av att kunna lösa saker på sin egen bil, men har absolut inte tummen mitt i handen.
Är det något man löser själv att byta oljafilterhus eller behövs specialgrejer? Har tillgång till hemmaverkstad med utrustning.
Det är relativt enkelt att byta oljefilterhuset. Du får ta det underifrån, sedan är det utomordentligt viktigt att skrapa bort all gammal packning i annat fall kommer det garanterat att läcka. Tror det kostade 130 EUR inklusive packning hos tysk näthandlare. Vad det kostar i Sverige vet jag inte men det är nog betydligt dyrare. Själv köper jag alla delar från tyska näthandlare sedan länge. Men som sagt, all gammal packning måste bort til 100%.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag skulle absolut felsöka mera innan man ger sej på att byta oljefilterhuset. Sannolikheten är större att vakuumpumpen spökar.
1. Lossa på elanslutningen till oljefilterhuset och tryck sedan i en ny säkring.
2. Håller säkringen så är det fel på oljefilterhuset.
3. Går säkringen igen, lossa då på elanslutningen till vakuumpumpen.
4. Tryck i ny säkring och om den håller är det fel på vakuumpumpen
/Hasse

Tack för all hjälp. Blir ett samtal till[…]

230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]

OEM är Ford inte Volvo. Köp inte den bil[…]