- ons 04 dec 2024, 23:08
#1596541
Sorry för sent svar. Trodde jag skickade ut det senast.
Först och främst skulle jag fråga någon med expertis på metaller för att förstå hur hållbart gjutjärn är och hur det påverkas av bearbetning, även om du vill undvika svets så kan det vara bra att veta. Jag vet själv bara att det är svårt att få en svetsning på gjutjärn att hålla bra, speciellt om man inte förbederer ytan korrekt samt svetsar på djupet och värmer korrekt osv.
Tekniskt sett borde det gå att lösa. Du får ta av styrleden och vrida däcket dit du vill ha det, typ 8 grader extra så det inte tar i något. Sedan drar man upp styrleden och märker ut var nya hålet ska vara. Finns det tillräckligt med gods så kan man väl borra ut ett nytt hål, sen slipa ner översidan så muttern går på. Oklart om det blir för högt då vilket betyder att man får shimsa ner konan, och då måste svetsa i gjutjärnet igen.. Kan även tänka mig att det blir för klent här.. Svårast blir väl att få koningen rätt.
(några av de) Större problem man nog vill klura ut innan man börjar är att hålet kan hamna för nära den gamla infästningen, att det inte finns tillräckligt med gods, konan blir fel, man mäter fel så vinklar bil dåliga ackerman osv (detta kan man inte lösa med styrleder då det blir olika beroende på hö/vä utslag). Tänk på att bromsslangen inte får bli för spänd samt att det inte ska ta i här och var. Bäst blir nog som tidigare nämnt nu att man köper ett litet kitt, eller tillverkar en egen "sandwich"-platta där man kan svarva ut koningen och pinnsvetsa ihop allt. Som sagt, man vill verkligen inte att däcken ska välja vilket håll de pekar åt invudivudellt under körning. Vill förtydliga att jag tror inte det här kommer att funka öht och måste man fråga/läsa till sig hur man gör bör man nog inte försöka sig på det.