Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kotteniskogen
Hejsan!
Förra veckan köpte jag mig min första D5a, en V70 2010 AWD. Det är den med 206 hk, så dubbelturbo. Riktigt bra bil i övrigt, bortsett från ett knackande ljud som nästan endast kan höras i kupén, knackandet går i takt med varvtalen. Jag bifogar en länk till en video nedan som jag laddat upp till Youtube.

https://youtube.com/shorts/1R7VB1f8kXM? ... aLZOw_L1w6

Jag har läst lite om andra som haft detta fenomen, vissa säger att det är normalt, vissa säger att det är både det ena och andra kritiska delar som är påväg ut, och vissa säger att det bara är att köra vidare trots ljudet. Motorn går hur bra som helst i övrigt, svarar fint på gas, pigg, bra bottenvrid, inga konstiga ljud utanförbilen, inte ens under huven har jag riktigt hört det där knackljudet... Den puffar ingenting vid oljepåfyllningslocket heller. Bilen har en ägare före mig och den har endast gått 19 000 mil och blivit servad med olja varje 1000 mil. Riktigt pedantskött bil. Ljudet hörs som sagt i kupén, och mest vid lätta gaspådrag vid stillastående tomgång, när man ska krypköra eller backa. Dessa motorer gör ju för bövelen 60 000 mil med bra service!

Är detta oljud något som ni vet något om är all information mer än välkommen! Bör jag vara orolig?

MVH
Användarvisningsbild
av Kotteniskogen
Okej skönt att höra! Jag lyckades hitta ytterligare två st videos på samma ljud fast lite tydligare:

Min låter exakt som de.
Låter din så? Tror du det är normalt? för det låter ju rätt så illa... Men det finns många som skriver och säger att det inte är något att bry sig om, men man kan ju störa sig på det och jag tror inte den lät så när den var ny!
av berrabus
Alltid svårt med inspelningar men upplever att min låter som din men det skiljer lite från D3 som var med på den andra filmen. Det har lite mindre av det hårda knackandet och lite mer malande ljud eller hur man nu skall förklara det.
Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-2018. A[…]

230fk går snålt

Okej då ska jag kolla hur den går s&ar[…]

Vad är denna inringade i motorn? Kondensato[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]