Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av B230Hampus
För 3 veckor sedan var jag ute med några polare. Sedan skulle jag starta bilen för att åka i väg. Men när jag kör hör jag att bilen låter konstigt så jag kör av till sidan av vägen och kollar tändkablar så att allting sitter. Sedan dagen efter så tog jag in bilen i garaget och har bytt lite saker under tiden. Jag fick hjälp av en kille som min pappa känner som är duktig på Volvos. Vi såg att kameraman hade hoppat och 0 ställde den och vi bytte spridare kollade fördelaren som hade mycket olja i sig men som fortfarande fungerade men som vi bara torkade av. Vi har bytt tändstift kollat så att alla kablar ger gnista osv även bytt vevaxel drev. Men vi har tyvärr inte fixat det än och jag behöver hjälp. Bilen går på 3 cylindrar och om jag minns rätt ör det den 4e cylindern som inte fungerar. Det låter typ i håligt eller burkigt från avgas systemet om man säger så. Har en fundering på Insugspackningen och har köpt en nu men vad tror ni är problemet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Nolla felkoderna. Fixa fördelaren, finns o-ringar och stefa tätningar att köpa. Byt fördelarlock, rotor och tändkablar. Det är service delar som bör bytas några gånger under bilens livslängd. Kolla på tändstiften, byt dom om dom är sotiga. Får du motorn att gå på alla cylindrar kommer inte felkoderna tillbaka. Felkoderna kan ha kommit om ni har lossat kontaktstycken med varm motor igång
av TioTusenKRBil
Nolla allt och sätt på tädning i 10s, stäng av och kolla koder. Om inga koder, kolla igen fast motor igång 10s, av, och kolla koder. Det kan vara så att boxen strular vilket ger alla möjliga koder vilket man löser genom att enkelt byta denna. Annars får man ta det därifrån och se vad som kommer upp. Som Lennart skrev så är nästan alla gamla volvos med toppfördelare dåliga och kräver renovering.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]