Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jordbro
#1595979
Hej!
Hur svårt är det att byta tankband? Ett är av, bäst att byta båda? Kostar inte så mycket att köpa men hur är jobbet?
Kan man göra det utan lift? Med typ backar att rulla upp på? Tack!
#1595985
Du kan nog nästa likabra byta bägge när du ändå är under bilen. Ju högre upp du får ändan desto bättre för dig själv. Min 1993 har precis haft samma problem som din….gick av på mitten det högra.
Användarvisningsbild
av Jordbro
#1596011
Tack för svar. Kommer man åt att lossa allt underifrån? Måste man demontera mycket eller kommer man åt att "bara" byte tankbanden? Hade du svårt att få loss bultarna?
Användarvisningsbild
av Jordbro
#1596048
Tack för skissen!
De bakre var hur lätta som helst men den främre gemensamma kärvade lite och bröts sen av. Det är såklart den som sitter mest svåråtkomligt också.

Så nu står bilen med bakhjulen på backar och bensintanken ligger uppallad med marksten och virke.

Väntar på lite verktyg för att få ur bulten. Det är nog inte så mycket kvar, det var så konstigt för jag skruvade ur den en bit, såg det. Men sen gick den av. Inte varit med om det innan.....
Jävla skit... :-)
Användarvisningsbild
av Jordbro
#1596212
Det sitter en mutter svetsad på insidan av karossen och den muttern lossnade. Så nu har jag inget att skruva i. Tyvärr verkar man inte komma åt det från insidan. Har plockat ur all inredning. Dubbel botten.
PXL_20241130_140518551.jpg
PXL_20241130_140518551.jpg (3.63 MiB) Visad 4906 gånger
PXL_20241130_160622315.jpg
PXL_20241130_160622315.jpg (3.84 MiB) Visad 4906 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1596216
Tänkte föreslå Mollyplugg men den funkar nog inte på tunn plåt :-)
Du kan inte peta in en bult på insidan via nån av gummipropparna och sen fästa bandet med mutter?
Typ vik en ståltråd runt bulten och lirka in till den kommer ut genom hålet. Blir svårt att hålla emot när man ska skruva fast muttern förstås :oops:
Användarvisningsbild
av Jordbro
#1596230
Jag jobbar med bakhjulen på ett par pallar, har ingen lift
Det är trångt som sjutton
Provade nitmutter av aluminium men det verkar som plåten är för tjock, jag fick inte det att funka
Men det var också riktigt svårt att få bra grepp att pressa.

Det blev så att jag borrade ett hål inifrån i karossen och till alla som kanske läser detta i framtiden kan jag bekräfta att det finns inget sätt att nå muttern på insidan utan att borra för den sitter inuti karossen i ett hålrum.

Dessutom lyckades jag inte få upp tanken med handkraft, den saggade lite, hade den uppallad under arbetet. Så jag körde en gängad stång genom hela paketet och skruvade sen upp den på plats
Detta känns som en tillfällig lösning. Kanske om jag svetsar fast muttern på insidan att det kan bli permanent.
Men vi får se.
Ska våga köra bilen nu så kanske jag lämnar den till nån att fixa. Jag tröttnade på det här.
Tanken sitter fast nu i alla fall (med ett tankband).

Nån som har några idéer om vad som händer om det släpper? Tappar man tanken i backen utan tankband?
PXL_20241130_194214558.jpg
PXL_20241130_194214558.jpg (3.06 MiB) Visad 4834 gånger
PXL_20241130_194156793.MP.jpg
PXL_20241130_194156793.MP.jpg (6.26 MiB) Visad 4834 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1596286
Eftersom banden delar den främre bulten så Ja, lossnar den tappar du tanken... Hur fort den far den i backen beror på hur mycket bränsle du har i den(dvs, vikt). Banden orkar nog hjälpligt hålla upp tanken om den är mer eller mindre tom, men är den full(70kg+) så smäller den i backen tämligen omgående.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]