Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste i en annan tråd med en som hade samma bekymmer på en V70, visade sig vara problem med CEM när bilen blir varm.
Dock borde väl bilen även få problem under körning om den är dålig (Kan man ju tycka)

Provade idag efter läst i en annan tråd att man kan prova ta bort kontakten till tempgivaren och se om den startar då, men icke, fortfarande död efter första uppstarten för dagen.
Nästa steg kanske är verkstad och läsa av med mer avancerad dator.
Du kan ju faktisk testa att värma CEM, motorstyrning och diverse givare, en i taget, med en hårtork och se om du får fram "varmtjurigheten" på kall motor :-)
Min gamla V70 har ett relä som matar hela motorstyrningen, det sitter placerat i "Main Fuses" lådan i motorrummet. Även P20 plattformen borde rimligen ha motsvarande relä, ingen aning om det sitter i CEM eller någon annanstans..

Tar du bort kontakten till temperaturgivaren så tror motorstyrningen att motorn är -40C och pytsar på bränsle därefter. Lär bli alldeles för surt om motorn redan är varm
Termistorn i temperaturgivaren är ett NTC-motstånd dvs det har hög resistans i kyla och låg resistans när det är varmt.
Kan du inte läsa ut motortemperaturen någonstans?
Har du tillgång till en multimeter så kan du ju mäta upp givarens resistans i kontaktdonet sen du pluggat ur det (med avstängd motor) och se att det verkar rimligt med tanke på aktuell temperatur. Vill du ha tabell över resistansvärdena?

Andra problem som det talas om, har inte råkat ut för dem själv:
Kolvringar kan fastna pga sot och inbränd olja i spåren. Då tappar man helt enkelt kompressionen. Borde gå att kolla genom att dra runt vevaxeln för hand på varmkörd motor och känna att det är bra motstånd i alla fem kompressionsslagen. Lite bökigt att komma åt bara, på min gamla V70 får man ta bort höger framhjul och vika undan plastinnerskärmen. Sen kan man gå på remskivans mutter med hylsa, förlängare och spärrskaft..
Sen berättas det om gubbkörda bilar där det är så mycket sot på insugsventilernas skaft att de klistrar fast i öppet läge. Borde också avslöjas med testmetoden ovan.. ;-)
Tack för ytterligare tips! Tänkte börja med att mäta resistans i kontakten, så har du tabell över värdena tar jag gärna emot dom. Har tyvärr inte möjlighet att läsa av motortemp själv.
Men borde ändå gå att få ett rimligt hum om värdena är helt felande eller inte.
När du nämner bränsle så är det även att tillägga att det luktar en del bränsle när jag försöker få igång den när den inte vill starta.
SToffe93 skrev: fre 29 nov 2024, 11:45 .. Tänkte börja med att mäta resistans i kontakten, så har du tabell över värdena tar jag gärna emot dom...
Nedanstående värden (hittade i något annat volvoforum) verkar stämma hyfsat på min V70 -00, antar att du har samma eller väldigt snarlik temperaturgivare

""I measured the Ohm readings on a brand-new Volvo ECT for 1998 S70 a few years ago in my kitchen/freezer etc.
The readings were (these were actual measurements):

* -20C: 16,000 Ohms (16 kOhms)
* 0C: 7,300 Ohms
* 20C: 2,600 Ohms
* 80C: 300 Ohms
* 90C (Operating Temp): 200 Ohms
* 100C: 150 Ohms""

Jag interpolerade fram ett par punkter till från ovanstående värden när jag gjorde min "fejka varm motor"-vridomkopplare. Allt för att pressa bränsleförbrukningen efter kallstart :-D
Gjorde kurvanpassning i excel, fick det inte riktigt att stämma med teoretiska formeln för NTC-motstånd. Men det duger.
40C: 640 ohm (interpolated)
110C: 120 ohm (interpolated/guess)
Hej ,

Mät bränsle trycket på fuelrail . Finns ett litet ventil med en blå kappa.
Låter som bränsle problem.

Kolla ochså tankgivare enheten under baksätet vänster sida.
Ett väldigt vanligt fel är att den få kabelbrott i själva enheten.
Kan hända att den spöka lite.
Tyvärr kan din felkodsläsare inte visar så mkt.

En riktig scanntool hittar säkert ngt.

Det du fotade ser bra ut iaf. Bra fuel trim värde. Maf är bra och den load ptc är ok i tomgång.

Mvh LS
Tänkte återkoppla i denna tråd. Det har gått ett tag nu och bilen har bara stått fram till idag. Jag har nog beskrivit problemet lite dåligt tidigare. Motorn drar inte runt när den inte startar utan endast startmotorn låter. Så tog lös startmotorn idag och bytte till en bättre begagnad, så nu startar den utan problem.

Tacksam för alla tips som kommit!
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]