Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tach
Hej,

har lite funderingar angående AWD.

vad jag förståt så har jag viscos koppling ej haldex (kom väl 03)
har den permanent fyrhjulsdrift eller slår den till när/om framhjulen börjar slira?

vad/hur är fördelningen 60/40 eller?

sen beter sig min AWD normalt enligt bilia arlanda stad, men jag tvivlar, för om jag
kör på 1:an för att parkera i typ 15 km/h så bromsar den själv upp farten
känns som om handbromsen skulle ha fastnat eller känns precis som när en
jeep cherokee har lågväxeln i, skall det vara så?

sen tycker jag inte att den är pigg nog för att ha 200 Hk, jag hade innan
en BMW 325i (192 Hk) och den var bra mycket piggare över alla register, jag vet att
volvon är större och tyngre, men inte så mycket tyngre känns det som ...

bilen är en V70N AWD 2.4T 01 (7300 Mil).

tackar på förhand.

//Mackan
av Tach
UPP ....

Inga ideer/synpunkter CarMan, Knasen ... alla kunniga ...
Användarvisningsbild
av CarMan
Tach skrev:Hej,

har lite funderingar angående AWD.

vad jag förståt så har jag viscos koppling ej haldex (kom väl 03)
har den permanent fyrhjulsdrift eller slår den till när/om framhjulen börjar slira?

vad/hur är fördelningen 60/40 eller?

sen beter sig min AWD normalt enligt bilia arlanda stad, men jag tvivlar, för om jag
kör på 1:an för att parkera i typ 15 km/h så bromsar den själv upp farten
känns som om handbromsen skulle ha fastnat eller känns precis som när en
jeep cherokee har lågväxeln i, skall det vara så?

sen tycker jag inte att den är pigg nog för att ha 200 Hk, jag hade innan
en BMW 325i (192 Hk) och den var bra mycket piggare över alla register, jag vet att
volvon är större och tyngre, men inte så mycket tyngre känns det som ...

bilen är en V70N AWD 2.4T 01 (7300 Mil).

tackar på förhand.

//Mackan
svårt att svara på uten att prova bilen.
din fyrhjulsdrift är inte permanent, den slår i när framhjulen snurrar fortare än bakhjulen & den greppar ej helt = du kan ej få bakhjulen att spinna. bakhjulen kommer att få mer o mer kraft ju varmare oljan blir i viskokopplingen. så om det spinner lite på framhjulen när du pker uppför en hal backe så är det bara att fortsätta gasa så får bakhjulen mer & mer graft o du tar dig upp.

lite kraft fins alltid, så du kan känna att det tar imot när du backar & svänger, det är normalt.

fyrhjulsdrift tar en massa hästar & väger en del, så en sån bil är altid slöare än vad en likadan utan är. när du jämför olika bilar so i ditt exempel måsta man titta på hela effektkurvan & vad bilarna väger, volvos motor har en mjuk karaktär, den är stark utan att ha en effekt topp, vilket uppfatas som släare än om man skule ha en motor som var slö & sen komer all effekt.
av Tach
Precis som du skriver, det tar emot lite, tack för den förklaringen !
precis den beskrivning jag var ute efter...

Men det du skrev sen kommer allt (med turbon menat eller) det händer inte, jag kan känna att i början på tex en omkörning så finns det power, sen typ lägger den av, precis som om den inte fick tillräckligt med luft eller bränsle (sugmotor). den accar bra från 3500 - 4500 rpm sen känns det som om något "stänger av" jag vill ju ha bra drag till varvstoppet, eller har jag fel ?
av Tach
Jag glömde tack !

//Mackan
Användarvisningsbild
av CarMan
Tach skrev:Precis som du skriver, det tar emot lite, tack för den förklaringen !
precis den beskrivning jag var ute efter...

Men det du skrev sen kommer allt (med turbon menat eller) det händer inte, jag kan känna att i början på tex en omkörning så finns det power, sen typ lägger den av, precis som om den inte fick tillräckligt med luft eller bränsle (sugmotor). den accar bra från 3500 - 4500 rpm sen känns det som om något "stänger av" jag vill ju ha bra drag till varvstoppet, eller har jag fel ?
volvo har mjuk karaktär på alla sina motorer, sug som överladdat.
Du har lågtrycksturbo i din & den är med från relativt lågt varv, men har mindre att ge på toppvarvena. tippar på att din bil är som den ska vara, men det är ju svårt att avgöra utan att provköra.
du har ju en ganska tung bil, den väger ca 1800kG & fyrhjulsdriften tar rätt många hästar
av Knasen

UPP ....

Inga ideer/synpunkter CarMan, Knasen ... alla kunniga
Jag trodde det var ett forum där man kan fråga om olika saker och få olika synvinklar på vad som kan vara fel eller vill veta hur saker fungerar. Att ge ett korrekt svar till ngn som beskriver ett problem på nätet är ännu svårare än att provköra bilen, det är ingen enkel bil som du har köpt om du nu tror det. Men jag tycker att du har angett tonen när du vill ha ett svar på ett problem, så det är något jag kommer att rätta mej efter dvs att inte ge dej ngn lösning på problemet. Att Carman ger dej ett svar överhuvudet taget tycker jag är konstigt, Carmanär han en duktig kille som oftast vet vad han pratar, nädu Tach någon större klant än dej har jag inte träffat på.
av NCR
Knasen skrev:

UPP ....

Jag trodde det var ett forum där man kan fråga om olika saker och få olika synvinklar på vad som kan vara fel eller vill veta hur saker fungerar. Att ge ett korrekt svar till ngn som beskriver ett problem på nätet är ännu svårare än att provköra bilen, det är ingen enkel bil som du har köpt om du nu tror det. Men jag tycker att du har angett tonen när du vill ha ett svar på ett problem, så det är något jag kommer att rätta mej efter dvs att inte ge dej ngn lösning på problemet. Att Carman ger dej ett svar överhuvudet taget tycker jag är konstigt, Carmanär han en duktig kille som oftast vet vad han pratar, nädu Tach någon större klant än dej har jag inte träffat på.
Det där var väl en lite överdriven reaktion.

Skickade han nåt snuskigt till dig i privmsg eller? Jag tror inte att han menade det på det kaxiga sättet. Han kanske bara inte är lika van vid forum som du kanske är...
av Knasen
Knasen skrev:
Citat:

UPP ....

Det där var väl en lite överdriven reaktion.

Skickade han nåt snuskigt till dig i privmsg eller? Jag tror inte att han menade det på det kaxiga sättet. Han kanske bara inte är lika van vid forum som du kanske är...

Jag kanske överdrev lite med mitt uttalande, jag kan erkänna att jag blev ganska sne när jag läste Tach inlägg
UPP ....

Inga ideer/synpunkter CarMan, Knasen ... alla kunniga ...
Men om Tach vill ha svar i framtiden, så tror jag att han måste se till tänka i genom sina inlägg, precis som alla vi andra, ibland så säger man fel och ibland rätt
av Tach
ja du knasen, jag betackar mig från förklaringar eller svar från dig i framtiden.

Tack NCR, jag skrev ju inte precis för att vara kaxig, utan att jag är orolig om bilen ...

//T

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]