Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Innan jag ger upp och lämnar in tänkte jag ta en koll här, sorry på förhand för långa texten... S60 II D3 (5cyl) -11 Geartronic

Haft problem sen slutet av 2023 att den ibland bara tuggat vid start och fått vänta en stund, något som blev mer och mer återkommande. Under slutet av våren / sommar dött vid körning 2ggr med ca 2 mån mellanrum (båda ggr runt 40-50kmh), både första gång vid motorbroms / rull samt andra gång vid gaspådrag. Varvtalet bara faller till 0. Sedan tuggat och ej kommit igång ordentligt, dör snabbt igen om den startar.

Andra gången, i somras, hade jag en basic OBD2 läsare och rensade felkoder (P0001 open circuit, P0003, circuit low (båda fuel volume regulator control)) så startade den som vanligt, men dog igen efter ett par km, upprepade, kom 1km och sedan räckte det med lite gas några meter så dog den igen, samma koder uppstår igen. Även P0744(68)(solenoid växellåda) båda gånger den dött.

Även dessa koder låg kvar från första gången den dog vid avläsning i somras: P0089(85) - performance problem samt P0091(16) short to earth (båda fuel pressure regulator). Dessa återkom dock ej andra gången den dog.

Bytt MAP-sensor samt högtrycksventil/sensor på fuelrail. Nu startar inte bilen alls utan tuggar bara, får inte upp några varv alls (tidigare har den ofta fått upp 2-300v/min vid försök).

Även halvkrångel med växellådan, upplevts seg och osäker i början av förra året samt ryckte rejält vid växling till D, så spolades och nollställdes under sommaren, blev bättre och mjuk efter inkörningprocessen, men i år börjat växla sämre igen. En annan anledning till spolningen var att bilen kommer in i något läge där den drar mer än vanligt (30-40% mer vid motorväg, uppemot dubbelt vid stadskörning och gaspådrag) samt växlar något segare och ryckigare, vilket försvann ett tag efter spolning, men smög sig på under vintern igen och oftare därefter. I detta läge nollar inte heller motorbroms förbrukning, oavsett varm/kall motor, utan går lägsta ner till 0.3L/mil utan gas. Googlat ändlöst på detta tidigare men inte kunnat hitta nåt... Detta problem försvinner vid omstart om den får nån minut vila emellan, märker direkt skillnad på förbrukningen. Detta har inte gett utslag på någon kod via DICE/VIDA.

Någon som har någon ide om någon av problemen, förmodar att de ej är sammanlänkade, men man vet ju aldrig... vill iaf få igång den igen :) tack till den som orkade läsa!
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]