Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ingevald
Vår bil (i östra Götaland) har gått drygt 15000 mil. Kamremmen ska vara bytt nyligen.

Vi har reparerat bilen en hel del den senaste tiden:
Aug 2023 10000 kr: Byte EGR-ventil
Maj 2024 12000 kr: Byte ventilkåpa inkl felsökning
Okt 2024 37000 kr: Byte huvud- och slavcylinder för kopplingen, byte svänghjul

Summa 59000 kr. Är bilen färdigreparerad nu? (Eller kommer det mer :-/ )
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilar blir tyvärr aldrig färdigreparerade.

Jag hade en V40CC D2 MY16 tidigare (snarlik motor), den fick ganska stora garantireparationer när den var ny (slavcylinder koppling, tätning vevaxel etc) men sedan gick den ganska reparationsfritt. Förhoppningsvis rullar din bil på nu utan större rep-åtgärder.
av nicdah
Har inte några av dessa reparationer gått som maskinskada ?
Jag har en V60 D3 2018 som gått drygt 17000. Än så länge har jag inte behövt åtgärda något av det du gjort.
Efter bilen passerat 16000 mil har jag däremot bytt båda de yttre drivaxeldamaskerna, effektsteget till fläkten samt vänster bromsok bak. Kostnad ca 12500 kr totalt. Allt utom bromsok utfört av Volvo. Min ventilkåpa läcker något fick jag reda på vid förra servicen. Volvo vill ha 8000 för att åtgärda det. Bromsbelägg fram, belägg och skivor bak samt kamremsbyte. Det är vad jag har behövt göra. Förövrigt har den gått klocka sedan den var ny.
av Ingevald
Trevligt att din bil går som en klocka... :-)

Vi har nog haft otur med vår bil. Tycker inte att reparationskostnaden ska bli så hög, men vår
verkstad är kanske inte den billigaste, och det har varit hög inflation etc etc. Försäkringen täckte ej detta.
av nicdah
Inom ett år så har min passerat 20000 mil. Så det kommer säkert fler utgifter för mig också. Jag har lagt till
utökad maskinskadeförsäkring (Volvia) och den gäller fram till 20000 mil Om något kostamt går sönder kan man hoppas
att det är inom denna period :-) . Eventuellt byter jag bil när den utökade maskinskadeförsäkringen löper ut.

Ingen tanke på elbil? Då det änd&[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]