Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yes nu lyckades det, hittade äntligen rätt drivrutin från tillverkaren (CH341SER) och nu har jag felkoderna. EFI-448 och EFI-442

Pulsed secondary air injection pump flow fault
Pulsed secondary air injection flow fault

Vad nu det är för nåt! Nu måste jag åka på barnkalas så detta får vänta.
FTDI fungerar bara till FT232(etc) chippen som är gjorda av... *drumroll* FTDI ;-)
CH34x är en billigare variant som gör samma sak. Dom är dock numera så vanliga att det inte är något problem att hitta drivrutiner till dom... Det var värre för en 6-7 år sedan, tror jag sökte igenom halva google innan jag hittade en fungerande CH340G-drivrutin till min arduino :-D

Felkoderna avser pulsair systemet, den extra luftpumpen som sitter på sugisar som i princip bara har med avgasrening att göra. Tror pumpen sitter under baterihyllan, och brukar rosta sönder med åren.
Jonää det insåg man ju efter man försökt alla drivrutiner av FTDI, men typ 100% av allt jag läste verkade indikera dessa kablar var typ alla gjorda med FTDI chip så att det skulle funnits alternativ hade inte gått upp för mig.
Alltså jag undrar, kan denna koppling ha nånting med det sekundära luftsystemet att göra?
Bild

Den var ju urkopplad och jag kopplade i den utan att veta vad den gör, tänkte kanske den är ör spolarvätskan men kanske inte, har ju inte märkt det blivit vått nära den då jag provat. Några dar efter den kopplades så kom felkoden.
DennisCA skrev:Jonää det insåg man ju efter man försökt alla drivrutiner av FTDI, men typ 100% av allt jag läste verkade indikera dessa kablar var typ alla gjorda med FTDI chip så att det skulle funnits alternativ hade inte gått upp för mig.
Måste varit väldigt gamla inlägg då :P Det är svårt att hitta en kabel som INTE har CH-variant :-D Plus att dom med FTDI är märkbart dyrare. Min kabel har FT232, men den är "gammal" nu(10 år kanske?) plus att jag letade specifikt efter en med FT232(iom, krånglet med CH-chippen på den tiden). Men nu har ju i princip allt som komminucerar via seriellt CH-chippen.. Arduinos, ESP's, SPI programmerare, t om min 3D skrivare har ett CH340G chip :P
Typ allt jag läst om Vol-FCR då jag sökt runt måste ju vara runt 10 år gammalt, om inte 20 år gammalt och allt jag läste om att få version 1.3.6 att funka med en USB kabel så involverade just det chippet så jag antog det var säkert samma i den här. Den här kabeln är nästan 10 år gammal, köpte den för länge sen men den blev aldrig använd.

Sen brukar det ju vara så att man snöar in sig på ett spår och det är inte före nästa dag, efter man fått sova och köra reset på hjärnan, som man kanske börjar inse saker som borde varit uppenbara kvällen före.
Vi hade hoppats på en bildserie som visar hur man renoverar en luftpump :-D
Allvarligt, saker i avgasreningen har ju en tendens att becka ihop av sot med tiden.. kanske räcker med att göra rent?
Jag har redan gjort ECU modifikationen

Bild

Jag har inte gjort nåt åt pumpen, jag undrar om man behöver plugga några linjer eller om man bara kan låta det gamla systemet vara kvar? Kanske en säkring man ka ta bort.
Igår kom VeePeak läsaren och jag kan konstatera att den fungerar med 850 OBD-II appen. Nu kan jag också se miltalet på bilen själv. Den är på 222,900km just nu, så säljaren ljög inte då han visade en skärmdump där bilden visade 220,000 km.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]