Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FenioN
Hej!
Någon som vridit bakfjäder till rätt läge i fjäderskålen på en s60? Vill ha lite tips för att göra det lätt och smidigt.

Problem ”klonk bak”
Montera av hjulet bak och såg att fjädern var ur position med 3-4 cm i fjädersätet, pröva med brytjärn men den vill inte rotera , måste man demontera fjädern samt övre gummisäte? för den sitter väl i press? Kommer dock inte åt med mina fjäderspännare.. eller finns det något annat smidigt sätt?

MVH fenan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det går ju att lossa bulten som håller bärarmen in mot mitten av bilen och böja ner armen. Man lär ha domkraft under armen för att kunna få ur bulten och släppa ner armen på ett kontrollerat sätt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Räcker det inte med att lossa stötdämparen för att kunna sänka länkarmen så fjädern blir avlastad? Krängningshämmaren lär väl streta emot iofs :oops:
Jag har enklare lösning på min gamla V70, fjäder och dämpare sitter bredvid varandra.. :-)

Vänta, här är ju nån som byter till sänkfjädrar :-)

av FenioN
Då blir det nog att börja om från början. Blir nog smidigast.

Frågan kom efter som jag läst i någon tråd att man typ körde in en kofot och fick till det, men hur fattar jag inte. För fjädersätet uppe sitter ju satan ..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad händer om du drar ihop fjädern med spännremmar så gott det går medan bilen står på hjulen och sen hissar upp?
Kanske avlastar tillräckligt för att du ska kunna vrida fjädern?
av FenioN
Erik Å skrev: lör 23 nov 2024, 19:26 Vad händer om du drar ihop fjädern med spännremmar så gott det går medan bilen står på hjulen och sen hissar upp?
Kanske avlastar tillräckligt för att du ska kunna vrida fjädern?
Det skulle jag kunna pröva! 👍🏿
Användarvisningsbild
av Erik Å
glock40sw skrev: mån 25 nov 2024, 08:56 .., de heter fjäderspännare ..
Du läste inte inlägg 1? :-D

Bra svar, kanon med momenten. Tack!

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller