Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om andra vet de men det finns från fabrik bensinvärmare i gen 2or. dock då de har samma motor har de olika motorkontrollsystem. Men jag tänkte, går det att sätta ditt en gen 2 bensinvärmare på en gen 1a, även om de har olika system. eller ska jag skaffa en bra eftermarknads? Då jag har elmotorvärmare men den går inte att använda då jag bor i lägenhet och kan inte dra ut en strömsladd ditt
Det fanns bensinvärmsre i Gen1 också som tillval. Modell Vovlo Flygmotor 091-B för bensin och 091-D för diesel.

Har själv eftermonterat en sådan för massa år sedan på min V70. Hade jag gjort om det idag hade jag övervägt att titta påeftermarknaden då enheterna blivit mindre och mer effektiva.
SubMarine skrev:Det fanns bensinvärmsre i Gen1 också som tillval. Modell Vovlo Flygmotor 091-B för bensin och 091-D för diesel.

Har själv eftermonterat en sådan för massa år sedan på min V70. Hade jag gjort om det idag hade jag övervägt att titta påeftermarknaden då enheterna blivit mindre och mer effektiva.
Nån rekommendation? Typ nya Webastos är så förbannat dyra de är värda mera än bilen ju...
Hendman112 skrev: fre 22 nov 2024, 08:51 då ska jag nog skaffa en ny. då det finns nu även med GSM så man ba starta den från en app när väckerklockan går
Ja GSM styrning tycker jag är ett måste för guldkant i tillvaron :-D Jag byggde en sådan styrning själv genom att köpa ett GSM-grindrelä på Ebay för 400:- som fick toggla ett modifierat relä till bakrute/backspegelvärme där jag bytte motstånd på timerkretsen så att reläet var påslaget i 50 min istället för 15 min. Funkade riktigt bra faktiskt.
DennisCA skrev: fre 22 nov 2024, 09:00
SubMarine skrev:Det fanns bensinvärmsre i Gen1 också som tillval. Modell Vovlo Flygmotor 091-B för bensin och 091-D för diesel.

Nån rekommendation? Typ nya Webastos är så förbannat dyra de är värda mera än bilen ju...
Har inga direkta rekommensationer tyvärr. Inte grottat ned i vad som finns på marknaden och begagnat. En aspekt gällande de gamla originalvärmarna är att t.ex. reservdelar kan vara svåra att få tag i.

Vattenpump finns enkelt tillgängligt i närmaste båttillbehörsbutik men t.ex. bensin/dieselpumpen har utgått på de flesta ställen vad jag vet. Tror även interna delar i "termosen" kan vara svårt att hitta idag. Flamvakten går att köpa lösa foto-dioder på t.ex. Digikey och löda dit.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]