Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1594447
Hej alla!

Detta gäller en v70 D4 2014.

Jag hade bilen inne på service för ett tag sedan. Efter någon vecka såg jag av en slump en blöt fläck under bilen. Mycket riktigt, det var olja. Jag tänkte då, vad tusan nu!? Upp med huven och ser direkt att det läcker olja vid locket/koppen till oljefiltret. In med den till Volvo igen, och då hade mekanikern lyckats klämma O-ringen. Dom satte dit en ny, jag åker hem i godan ro och i hopp om att det är tätt, nejdå! Det läcker fortfarande.

Tillbaka till Volvo, dom byter lock och o-ring, det läcker fortfarande.

Kan det vara så fantastiskt att dom dragit sönder nedre delen? Dom skyllde på slitage, det sa jag att dom kunde glömma då det var tätt innan deras fadäs med att klämma o-ringen.

Man kan ju hålla sig för skratt gällande detta. Bilen är alltid servad på Volvo verkstad.

Vad hade ni gjort? Stått på er och låtit dom byta nedre delen av filterhållaren? Då måste dom tydligen lyfta insuget?
#1595535
Jag hade försökt stå på mig men vet inte om det leder någonstans.
Minns att jag läste för länge sedan här, eller på något annat forum, att det var så illa att även generatorn (som sitter under) gick sönder av all olja som rann ner i den.
Hoppas det löser sig för dig.
#1595555
Är det en fyrcylingdrig eller femcylindrig?

Jag råkade ut för precis samma problem på min V60 (fem-cyl) för ett antal år sedan. Fick byta "nedre delen" för att få ordning på det. Verkstaden stod för jobbet och jag fick betala delen, jag misstror inte verkstaden och tror inte de hade gjort något fel då jag själv hade svårt att få den tät tidigare.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]