Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köpare är det tyska bolaget TÜV Rheinland AG.

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... rovningen/

Personligen tycker jag att det är helkorkat. Men med en moderatregering får man räkna med att sånt här händer.

Den stora frågan är då om priset på kontrollbesiktning kommer att öka eller minska. Själv tror jag öka. Tycker det är tillräckligt dyrt som det är nu.

/Håkan
Håller med, totalkorkat. Nu kommer alla besiktningsorgan av fordon ägas av utländska ägare. Alla såklart med vinstintresse. Och nästan alla fordonsägare måste ju vara kund hos någon av dem om man vill fortsätta köra.
Kollar man priserna sen man öppnade upp marknaden från början så har priserna stigit väldigt mycket mer än vad inflationen står för.

Kollade tidigare idag efter en tid för att besiktiga ett obromsat släp. Borde vara den enklaste och snabbaste besiktningen av alla. Priser på 499-695kr.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

Att öppna marknaden för privata aktörer var riktigt korkat.
Att låta statligt ägd Bilprovningen konturera med privata marknaden är ännu mer korkat.
Så detta är mer en logisk fortsättning.
Jag är "trogen bilprovningen"-kund... När jag bessade 945an nu i aug. så fick jag betala strax under 800kr :-o V70in ska in nu i nov, den har jag dock 'rabatt' på så "bara" 650kr....

........ Förra året var ordinarie pris 599kr.

Det är svårt nog att välja bilprovningen som det är idag, och har varit, pga. deras markant högre pris än konkurrenterna.... Detta blir nog sista spiken i kistan även för mig om inte priserna drastiskt sjunker(hah! yeah right...).
I min lilla tätort är det bara Bilprovningen som har en anläggning som duger att besiktiga alla fordon. De andra aktörerna har plockat russinen ur kakan och tar egentligen bara personbilar, så på ett sätt är det egentligen fortfarande ingen konkurrens på lastbilar, husvagnar och släpvagnar. Det man blir orolig för är mindre ställen i norr tex, lätt att det blir nån nedläggning och man får 20 mil för att besiktiga.
Lucif3r skrev: fre 15 nov 2024, 18:23 Jag är "trogen bilprovningen"-kund... När jag bessade 945an nu i aug. så fick jag betala strax under 800kr :-o V70in ska in nu i nov, den har jag dock 'rabatt' på så "bara" 650kr....

........ Förra året var ordinarie pris 599kr.

Det är svårt nog att välja bilprovningen som det är idag, och har varit, pga. deras markant högre pris än konkurrenterna.... Detta blir nog sista spiken i kistan även för mig om inte priserna drastiskt sjunker(hah! yeah right...).
Ägt bil sedan 1999 och alltid valt SBP, nu på senare år har priserna rusat men har ändå lyckats hitta kampanjer så 450kr eller så

Trist att det försvinner men det enda konstanta är väl just att allt förändras
Jag besiktigade nyligen min personbil på Inspecta/Bilprovningen till ordinarie pris på knappt 600 men hade rabattkod så det blev drygt 500, vilket känns som ett ok pris med tanke på att de som besiktigar oftast ger mig bra bra input på grejer som är på gång.. Detta är förstås extra värdefullt för en lekman som så långt som möjligt brukar serva och reparera själv :party:..
Jag har alltid valt Bilprovningen i första hand ända sen avregleringen, men för några år sedan så blev det Dekra (eller om det var Carspect) när jag skulle besiktiga min dåvarande 855 - 97.. Bilprovningen klagade (under 'bra att veta' varje år, i flera år, på rostangrepp på dragets 'drag-ram' och antydde att snart kommer vi behöva underkänna den..
Men när jag ett år blev tvungen att välja en annan besiktningsfirma, så sa den firman inte ett ord (ens muntligt) om drag-ramen..
Detta fick mig att tänka, att antingen har bilprovningen bara varit nitiska under flera år, 'eller' så hade de goda (säkerhets-) skäl till sin hållning.. Men framförallt dök tanken upp, att den andra besiktningsfirman kanske mest bara ville få 'nöjda kunder som kommer tillbaka'.. Den sista av tankarna har jag inte kunnat slå ur hågen.. Men jag hoppas såklart att tanken är grundlös..
Vad gäller besiktning och mobiltelefoni så finns det ju flera aktörer och man kan välja mellan dem så jag kan överleva att det har privatiseras.

Elnätet däremot, där är det ju hundra procent monopol, noll konkurrens och du har noll, zero, nada, ingen valmöjlighet att påverka överhuvudtaget, så där skulle det vars skottpengar på de som genomförde privatiseringen.
VolvoB20 skrev:Vad gäller besiktning och mobiltelefoni så finns det ju flera aktörer och man kan välja mellan dem så jag kan överleva att det har privatiseras.

Elnätet däremot, där är det ju hundra procent monopol, noll konkurrens och du har noll, zero, nada, ingen valmöjlighet att påverka överhuvudtaget, så där skulle det vars skottpengar på de som genomförde privatiseringen.
Mobilnäten påverkar inte folks säkerhet på vägarna direkt. Långt ifrån perfekt jämförelse.
Belysning xc60 2021

Kolla så det inte är avstängt p&ar[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Har du nollat felkoderna? Måste ju frå[…]

Vilken mjukvara har ni?

Men den gör nog det för att det är […]

Funkar nog lättast med ett skruvstäd om […]