Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vivianne
Hej! Har nyligen köpt en Volvo 240 -84 för att lära mig skruva på bilar så jag är helt ny med allt som har med bilar att göra.

Problemet just nu är att min koppling totalt dog när jag skulle hem från jobbet i fredags. Pedalen hade inget motstånd och det gick inte att frikoppla. Som tur tog jag mig hem och kunde börja kolla på bilen. Jag kikade på vajern men den är hel och fin(samma med höljet). Jag kände på hävarmen(gaffelarmen?) Och den gick riktigt lätt att skaka och rickla på (så satt väldigt löst.
Jag pratade med min far som trodde det var tryckplattan men inget har känts eller låtit konstigt tidigare. Det var som ena sekunden funkade den och nästa inte. Det brukar väl låta om tryckplattan är risig elr lamellen?
Han tog ett snack med en som han kände som sa att den armen kan va lös på gamla bilar (är detta sant?) och att det kan va vajern iaf. Jag kollade på en video där dom bytte koppling och såg att jag eventuellt saknar justermuttern till kopplingen( måste dubbelkolla ikväll).

Men ni som har erfarenhet kan ni ha några gissningar om vad det kan va som saknas/är trasigt? Om det är justermuttern, hur svår är den att få tag på då det känns som en väldigt specifik del till en gammal bil?

Tack på förhand för alla svar från er som har erfarenhet😊
Användarvisningsbild
av lennarte
240 har väl vajer till kopplingen, är det inte den som gott av???
av Rödsorken
Men om allt motstånd i pedalen är borta har vajern hakat ur eller gått av. I tredje fallet har något rasat ordentligt i mekanismen och då måste kopplingen ur, dvs lådan lossas. I det fallet ska du vara lycklig att det är en gammal Volvo!
av Vivianne
Jag har kollat och känt på vajern och det har inte gått av. Däremot ser det ut som hävarmen till tryckplattan har spruckit. Verkar som den gjort det tidigare också då det var svetsat av någon tidigare ägare. Blir väl å ta ner och se omkring och byta hävarmen och byta kopplingen när man ändå har den på backen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var väldigt vanligt att den sprack förr. Bytte många sådana under min "aktiva" tid. Det var mycket 140 då, och jag tror den jag satte dit var en kraftigare modell från 240. Men vet ej om 240 hade den från början eller den kom något år in i produktionen.

Under garvningsprocessen kan man få skinnet […]

Kränga av däck själv

När jag började jobba på bilverkst[…]

Tidigare ägare säger att han har bytt de[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]