Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shell
har nu kört bilen med originalfiler ett tag, och testat att pressa bilen till max, och då märker jag inga tendenser alls till något fel, rycker inte alls vid max acceleration.....

om den nu fungerar så felfritt i originalläge, vilka komponenter kan jag då utesluta att felet ligger i?
t ex Magnetventilen, LMM, fjärder i WG, ignition coils?

en magnetventil kan väl inte vara halvt fungerande så det inte märks att den är trasig....?
av Knasen
Tjenare,

Om det inte är något fel bilen, så finns bara en sak kvar, trimmet. Ladda ner den senaste uppdateringen från tillverkaren, det kanske är så att trimfirman inte hinner att uppdatera lika fort som Volvo?
av Shell
jo, men det är precis det jag har gjort ju, har allra senaste version från Volvo, samt allra senaste version från BSR....

så kan nån hjälpa mig att utesluta ickefelande komponenter enligt tidgare inlägg?
Användarvisningsbild
av greeeken
Shell skrev:jo, men det är precis det jag har gjort ju, har allra senaste version från Volvo, samt allra senaste version från BSR....

så kan nån hjälpa mig att utesluta ickefelande komponenter enligt tidgare inlägg?
Kan vara s¨att dom senaste uppdateringarna inte passar ihop.
På datorer så är ju detta fenomen känt, detta är ju datorer o pragramvara.
Skulle gissa att det är nått som inte passar ihop.
För som du säger , i normal läge funkar allt bra.
Det du kan göra är att sätt in trimmet o åk till en verkstad o kolal efter felkoder.
Inga frl där ,då är det trimmprogramet som spökar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Glömde en sak.
Kolla alltid att det inte är nått fel med batteriet i bilen, ett litet fel där o massa skumma fel kan uppkomma
av Shell
nja, har inte märkt några problem med batteriet...

och ja, kan ju vara så att de inte passar ihop, men borde väl bli dåligt hos BSR när de gör trimfilen också?

så undrar jag också om ni på forumet har PPC och kör utan problem med senaste mjukvaran?
Användarvisningsbild
av greeeken
Shell skrev:nja, har inte märkt några problem med batteriet...

och ja, kan ju vara så att de inte passar ihop, men borde väl bli dåligt hos BSR när de gör trimfilen också?

så undrar jag också om ni på forumet har PPC och kör utan problem med senaste mjukvaran?
Jag har inte märkt några problem (än)
Du märker inte om du har problem med batteriet tills det lägger av.
Tex ibland kan bilen vara svårstartat, ex 1 av 100 starter.
Sen startar den itne alls.
bilen kan gå ryckigt osv osv.
av Knasen
Att batteriet har med saken att göra, tvivlar jag på, men som greeeken säger att det ärprogramvaran inte passar ihop helt enkelt tror jag på, men om du är osäker gör ett belastning prov på batteriet, det kommer att avslöja batteriets kondition. Sen om det sitter ett batteri i PPC-dosan har jag ingen aning om, men jag utgår från det är bilbatteriet som det pratas om. Men koppla in trimmet och kolla om finns felkoder ECM-motorstyrenhet,om du möjlighet att läsa felkoderna så skicka dom till mej så ska jag kolla vad dom säger om du har problem med batteriet så kommer REM:en ge information i inforutan på instrumentet.
av Shell
inga problem med batteriet vad jag vet iaf.....(PPC har inte batteri utan den tar strömmen via bilens batteri, eller datorns USB-uttag när man har den inkopplad i datorn) va inne hos volvo och uppgraderade till senaste mjukvara via deras Vadis för en månad sedan, fanns inga felkoder där annars hade de nog sagt något, stod bredvid och kollade på när de uppgraderade mjukvaran i bilen...

nja men bilen går inte ryckigt förutom vid kraftig acceleration i högre farter.....

men något som är konstigt är att om jag kör in original programvara i bilen och kör med det ett tag, och sedan kör in trimfilen igen, så funkar bilen perfekt i några dagar, utan att rycka vid acceleration.....

körde original för några dagar sedan och nu har jag kört i trimmat läge 2 dagar, och har fortfarande inte märkt av några ryck trots att jag har accelererat maximalt i högre farter....

väldigt skumt asså

(kan tänka mig att bilen anpassar sina parametrar under körning, och att BSRs trimfil är felaktig på nåt sätt så att parametrarna efter ett tag blir felaktiga, kan man bevisa det för BSR på nåt sätt?)
Användarvisningsbild
av greeeken
Knasen skrev:Att batteriet har med saken att göra, tvivlar jag på, men som greeeken säger att det ärprogramvaran inte passar ihop helt enkelt tror jag på, men om du är osäker gör ett belastning prov på batteriet, det kommer att avslöja batteriets kondition. Sen om det sitter ett batteri i PPC-dosan har jag ingen aning om, men jag utgår från det är bilbatteriet som det pratas om. Men koppla in trimmet och kolla om finns felkoder ECM-motorstyrenhet,om du möjlighet att läsa felkoderna så skicka dom till mej så ska jag kolla vad dom säger om du har problem med batteriet så kommer REM:en ge information i inforutan på instrumentet.

Nej jag menade inte att PPC har batteri, jag menade bilens batteri, kanske förklarade lite skumt bara, men BILENS batteri ska det vara
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]