Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stisse777
Plötsligt har halvljuset dippat rejält på min V40 2014. Inga felkoder på Vida. Har också kört kalibreringen av nivåsensorerna med Vida utan förbättring. Är det mest troliga att det är någon av sensorerna som fallerar trots avsaknaden av felkoder? Har givetvis kollat att sensorerna med länkarmar sitter som dom skall både fram och bak.
av stisse777
Alla jag pratat med, inklusive Volvomek menade att det måste vara fel på någon av nivåsensorerna alt deras kablage. Var tveksam då det inte fanns några felkoder men bytte ändå både fram och bak utan någon som helst förändring. Kom på att jag senaste vinter fick varning om låg batterispänning vid några tillfällen så jag läste av batteriet med Vida och mycket riktigt så låg laddningsgraden bara strax över 50% så jag nollade BMS:en och fick en laddningsgrad på 65% och vips så funkade nivåregleringen som den skulle. Om man kopplar batteriladdare till både plus och minus på batteriet så registreras inte laddströmmen och BMS:en tror att det är lägre laddningsgrad än den verkliga.

Jag är väldigt förvånad att jag inte hittade något tips om detta vare sig på Google eller Youtube eller Volvomecken, jag kan väl knappast vara den första med detta problem. Men glad att ha löst problemet till slut!
Användarvisningsbild
av ShogunX
Min nyinköpta V40 Cross Country var drabbad av samma sak. Misstänkte även samma orsak som du, främst eftersom jag haft samma problem på en tidigare XC60. Direkt efter inköpet av bilen bytte jag dock till ett nytt startbatteriet (okänt hur gammalt det tidigare var) och efter att ha återställt BMS fungerar strålkastarna som de ska.
Trasig Renault Scenic

Det blev tvärstopp i arbetet med Renaulten. H[…]

Min bil har varit lite trögväxlad och ja[…]

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]