NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haeggstroem
Hej,

Köpte mig nyligen en v50 t5 awd från 2007. Tyckte bilen kännts lite slö och inte riktigt haft det klipp som jag förväntat mig av 220 hästar. Så idag kopplade jag in en OBD2 dongel och loggade lite signaler. Gjorde några fullastrepor på olika växlar upp till 5000 rpm och turbon laddar endast 0.3 bar, max ska ligga någonstans 0.6-0.7 orginal vad jag läst mig till. Bilen har inga felkoder.

Tänkte ta och spruta lite startgas runt slangar och kopplingar för att se om där är något läckage. Ska pröva koppla ur magnetventilen och se om det gör någon skillnad. Vad mer bör jag undersöka?

Något annat jag lagt märke till som jag tyckte såg konstigt ut är att när jag motorbromsar så tar det lång tid innan förbrukning visar 0 i färddatorn och ibland går den aldrig till 0. Borde gå ner till 0 direkt gasen är släppt. Jämförde mot loggad data och lambdasensorn visar iaf 0 volt vid motorbroms.

Tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Vår bensinare (V70 2.5t) går ner på noll endast när motorn har över 1500rpm, typ vid motorbroms när jag växlar ner, ligger varven under det visar den aldrig 0.

Min V50 diesel går ner på 0 direkt när jag kliver av gasen.
av Haeggstroem
Okej, ja den går till 0 ibland men det tar rätt lång tid på släpning för att komma dit. Nåväl var bara nåt jag funderade över, mitt stora problem är laddtrycket.
Senast redigerad av 1 Haeggstroem, redigerad totalt 0 gånger.
av Haeggstroem
Var idag och letade efter läckage men kunde inte hitta något. Kom inte åt att plugga ur magnetventilen så kunde inte testa det idag, läste att man kommer åt det lättast under bilen.

Kikade även lite till på den loggade datan och såg nu också att motorn inte når 100% last heller så något är ju inte som det ska iaf.

Ska tillägga också att bilen gått 25000 mil. Den gick även igenom besiktningen nyligt med blanka papper och inget avvikande på avgasvärdena.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Byt magnetventilen, den lever ett rätt så hårt liv bredvid turbon. Å japp du kommer lättast åt magnetventilen underifrån bilen.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]