Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harju
Tjenix!

Köpte mig nyligen en V70 som inte startar, den drar runt fint på startern men går inte igång om den inte inhalerar lite startgas... :x

Jag har nyligen bytt kamaxel och vevaxelgivare som den klagade på på OBD2, men inga koder sen dess.

Jag hör bränslepumpen gå igång och det finns bränsle i fuelrail, men kommer inte in i motorn? :nerd:

Endast bränslepump-relä på denna modellen om jag vet rätt. hittar ingen PEM, FPS eller liknande som kunde vart boven.
Funkar kylvattentemperaturgivaren? Du kan väl läsa ut motortemperaturen via OBD2 och se om den verkar rimlig..
Om motorstyrningen felaktigt tror att motorn redan är varm så kommer den inte att ge den extrarika blandning som behövs för att få igång en kall motor..
Hej ,

Är dom nya givare OEM ? Eller biltema sktuvat autodoc grejor ?

Har du kollat med oscilloscop? Eller bara bytt för felkodsläsare säger det ?

Lite sällan att bägge skulle vara kass samtidigt.

Är det inga original kan dom vara kass redan. Eftermarknads grejor är ibland rätt dåligt.

Om bilen starta med startgas har du iaf tändning och kompression.

Mät trycket på fuelrail .

Vet ej vilken utrustning du har.

En provlampa (testlight) har du kanske.

Du kan mäta injektorpuls genom kopplar den ene på kontakten på spridarens signal kabel och den annan mot jort.
Starta bilen. Om spridaren få impuls så lyser lampan kort.
Btw ingen tjuvspänning på spridaren. Dom kan bränner sönder. Och om ecm är inkopplad så shooter du den med.

Om inte så är ngt ecm inte gillar och stänger av spridaren.

Bäst kolla injektorpuls med oscilloscop såklart.

2002 har ett ecm relä i säkringslåda i motorummet. Har haft den var kass. Fast då borde du inte har tändning heller men värde att kolla.

Hoppas du kommer lite längre.

Mvh LS
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h&a[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]