Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gube
Värmevredet har låst sig kalltläget och går inte att vrida. Hur fixar jag det?
av TioTusenKRBil
Bil med "vrid" värme och fläkt? Finns kanske någon som haft detta problem förut.. men jag hade vecklat ut plasten runt "modulen (den med vred på)" på högra sidan i färdriktningen, den sitter med "hakar" runt tändlåset sedan, bara att dra loss. Då kan man skruva loss några skruvar som gömmer sig bakom. Sedan drar man försiktigt ut den tillräckligt långt för att kunna lossa kontakterna bak. Tror det sitter två, fast de är olika storlek om jag kommer ihåg rätt, så ingen chans att blanda ihop. Sen har man då "modulen" i hand, och väl där får man kanske ta bort lite tejp eller liknande, lossa några skruvar, bryta isär lite av plasten, och få upp den. Sedan är det bara att kolla innuti efter uppenbara problem. Kanske finns någon som vet bättre än mig, men låter inte så svårt att fixa. Att vålda den hade jag nog inte gjort, då chansen är stor att någon plastgrej går sönder, och då måste man åka till skroten och fixa ny. Kör på säger jag iaf. Inte mer än 5 minuter för någon som aldrig varit där tidigare att testa iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
Typ, årsmodell, AC, inte AC. Kanske ACC eller ECC. Alla har olika system.....
Användarvisningsbild
av Chris72
De utan AC har väl vajer eller hur är det på 940? 740 hade vajer i alla fall.
Då kan det ju vara såväl vajer som värmeventil som kärvar/fastnat.
//Chris72

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]