Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
Lucif3r skrev: tis 05 nov 2024, 16:48 Nah, krävs definitivt inte mycket jobb för att byta vevaxelgivaren. Det är i princip luftburken du behöver rycka loss, kanske något kabelfäste också.

... Sen hurvida bultarna till den vill vara samarbetsvilliga eller ej är såklart en annan 5a ;-)
Bultar vill aldrig samarbeta men får hållar tummarna. Blir till skroten imorn under lunchen.
av EliotL
Erik Å skrev: tis 05 nov 2024, 06:46 Lycka till på skroten :-)
Förresten, reläerna borde man väl kunna värmestressa med en hårtork medan bilen går på tomgång för att se om något värmerelaterat symptom dyker upp?
Vevaxelgivaren blir nog svårare :oops: Spjällhus och ECU kanske går att värma
Nu har jag varit på skroten och tagit en jäkla massa olika relän. Tog ett pumprelä för att vara på säkra sidan, två olika sorters huvudströmsrelän (satt både ett blått och ett gult i annars likadana v70), flera j-relän, vevaxelsensor, evap-ventil och ett nytt lock till säkringsslådan för det bestämde sig för att gå sönder också. 150kr totalt så jag är nöjd :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
EliotL skrev: tor 07 nov 2024, 11:22 ..Nu har jag varit på skroten och tagit en jäkla massa olika relän. ..150kr totalt så jag är nöjd :-D
Det var billigt :-D
Berätta hur det går!
av EliotL
Erik Å skrev: tor 07 nov 2024, 15:34
EliotL skrev: tor 07 nov 2024, 11:22 ..Nu har jag varit på skroten och tagit en jäkla massa olika relän. ..150kr totalt så jag är nöjd :-D
Det var billigt :-D
Berätta hur det går!
Nu har jag en liten uppdatering, men inte den jag hade hoppats att ge :bored: . Var iväg för att fixa med bilen idag, det första jag insåg var att mekanikern omöjligt kan ha bytt bränslepumpsrelät till att börja med för det som satt i hade färgskav och såg allmänt blekt ut. Blir ett samtal till dom på måndag. Jag provade att byta det till ett jag tagit från skroten samt huvudströmsreläet. Bilen dog på samma sätt som innan. Jag beslutade därför att byta pumpen som i sig gick bra, dock stämde det att ventilationsslangen var helt torrsprucken och hade ingen ny, typ omöjligt att komma åt utan att släppa tanken också. Det andra problem var att bränsleledningen som går mellan pump och filter var trasigt. Själva snabbfästet eller vad det heter var trasigt. Förra ägaren måste pajat det och sen hade han spänt ner det med buntband som jag behövde ta bort för att få ur gamla pumpen. När man primear pumpen så trycks den ledningen upp och vill hoppa av. Jag känner att det är lagom osäkert så lär ju behöva byta hela ledningen då man inte verkar kunna byta bara fästet. Det verkar inte heller som att det går att få tag på någonstans.

Är ju lite begränsad i mina möjligheter att meka med bilen då den står på en uteparkering i en annan stad så vet inte riktigt vad jag ska göra. Har du några tips på hur jag borde bärga mig åt för att lösa detta? Tittar redan på att köpa ny bil men hade gärna fått den här att funka ändå nu när man lagt ner så mycket tid på skiten. :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Snabbkopplingen vid bränslefiltret borde gå att skippa. Filtret har vanlig 8mm rörpip både på in- och utloppssida, det måste väl gå att dra fast slangarna med vanliga slangklämmor? Hade du kollat att filtret inte är igensatt?
Hade det varit min bil så skulle jag ha fokuserat på vevaxelgivaren, slutar den att ge pulser så kommer insprutningen tro att man fått motorstopp och genast fimpa bränsle och tändning. Precis som om man vridit av tändningen.. Efter att ha kollat bränslepumprelä och bränslepump, det har du ju gjort redan.
Den spruckna luftningsslangen vid bränslepumpen plåstrade jag om med byggsilikon armerad med garn eftersom slangen inte gick att byta genom hålet. Har funkat i ett antal år, luktar ingenting. :-) Men det var inte så att bilen gick sämre när slangen läckte, den luktade bara skunk ;-)

Mitt nya bränslefilter ligger inomhus så det inte ska bli smutsigt :-D
bränslefilter.jpg
bränslefilter.jpg (163.22 KiB) Visad 7085 gånger
av EliotL
Erik Å skrev: sön 10 nov 2024, 08:47 Snabbkopplingen vid bränslefiltret borde gå att skippa. Filtret har vanlig 8mm rörpip både på in- och utloppssida, det måste väl gå att dra fast slangarna med vanliga slangklämmor? Hade du kollat att filtret inte är igensatt?
Hade det varit min bil så skulle jag ha fokuserat på vevaxelgivaren, slutar den att ge pulser så kommer insprutningen tro att man fått motorstopp och genast fimpa bränsle och tändning. Precis som om man vridit av tändningen.. Efter att ha kollat bränslepumprelä och bränslepump, det har du ju gjort redan.
Den spruckna luftningsslangen vid bränslepumpen plåstrade jag om med byggsilikon armerad med garn eftersom slangen inte gick att byta genom hålet. Har funkat i ett antal år, luktar ingenting. :-) Men det var inte så att bilen gick sämre när slangen läckte, den luktade bara skunk ;-)

Mitt nya bränslefilter ligger inomhus så det inte ska bli smutsigt :-D
bränslefilter.jpg
Tack så mycket. Alltså det är en likadan rörpip som på bränslefintret men det är fästet som sitter på pumpsidan som är trasigt. Inte kollat filtret för har inte haft möjlighet att lyfta bilen än. Jag kanske får byta vevaxelgivaren när jag ändå är på g, tog ändå en från skroten. Slangen vid pumpen var helt fallerad men hål i så finns nog ingen räddning där tyvärr. Kanske går mecka ihop någon kontakt till bränslepumpen dock?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Snabbkopplingen vid bränslefiltret borde gå att skippa. Filtret har vanlig 8mm rörpip både på in- och utloppssida, det måste väl gå att dra fast slangarna med vanliga slangklämmor?
Det går inte klippa bort snabbkopplingen och sätta fast resterande slang på filtret, nej. Det är sånt där roligt plaströr innuti, som givetvis är för litet för att få på filtret.
Så man lär byta hela slang h-e till en vanlig slang isf... Är det bara bakre anslutningen på filtret(mot tanken) kan man byta från luftnippeln och till filtret, då blir det inte så lång bit som behövs. Är det däremot den främre som gett upp så..... Ha så kul, man behöver dra om hela j-a skiten fram till fuelrailen :bored:
av EliotL
Lucif3r skrev: mån 11 nov 2024, 00:07
Erik Å skrev:Snabbkopplingen vid bränslefiltret borde gå att skippa. Filtret har vanlig 8mm rörpip både på in- och utloppssida, det måste väl gå att dra fast slangarna med vanliga slangklämmor?
Det går inte klippa bort snabbkopplingen och sätta fast resterande slang på filtret, nej. Det är sånt där roligt plaströr innuti, som givetvis är för litet för att få på filtret.
Så man lär byta hela slang h-e till en vanlig slang isf... Är det bara bakre anslutningen på filtret(mot tanken) kan man byta från luftnippeln och till filtret, då blir det inte så lång bit som behövs. Är det däremot den främre som gett upp så..... Ha så kul, man behöver dra om hela j-a skiten fram till fuelrailen :bored:
Jag har riktigt svårt att hitta någon info kring detta. Problemet med min är att snabbfästet som sitter på ändan av bränsleledningen som går mellan tanken och filtret är trasigt. Det är på bränslepumpssidan problemet är. Jag försöker lista ut om man kan göra någon egenkonstruerad lösning för att bara byta snabbfästet eller om jag måste byta hela slangen/ledningen. Jag vill allra helst inte behöva lyfta upp bilen och släppa på tanken för står utomhus på en parkering där jag inte har någon domkraft eller speciellt mycket verktyg. Om det är det som måste göras så får det väl bli så men undviker helst. Har du några tips?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Slangen från pumpen till filtret säljs som 1 artikel. Det är egentligen 2 slangar och en luftventil, men slangarna är ej tänkta att vara möjliga att ta av från ventilen.

Går givetvis att ersätta hela slangen med en vanlig slang om man vill det. luftventilen är inte livsnödvändig - den är bara för att släppa på trycket innan man byter bränslefiltret :-) Skär man bort orginalslangarna går det såklart att trä på vanlig slang på den också.

Att BARA byta snabbkopplingen däremot... Nja, det går nog inte...

I mitt fall var det just vid filtret dom säckat ihop(båda 2......), bakre böt jag till vanlig slang, främre blev jag lite desperat och tvingade på orginalslangen mha. värme, våld och vasselin... Håller än så länge, men inget jag rekommenderar!
av EliotL
Lucif3r skrev: mån 11 nov 2024, 17:21 Slangen från pumpen till filtret säljs som 1 artikel. Det är egentligen 2 slangar och en luftventil, men slangarna är ej tänkta att vara möjliga att ta av från ventilen.

Går givetvis att ersätta hela slangen med en vanlig slang om man vill det. luftventilen är inte livsnödvändig - den är bara för att släppa på trycket innan man byter bränslefiltret :-) Skär man bort orginalslangarna går det såklart att trä på vanlig slang på den också.

Att BARA byta snabbkopplingen däremot... Nja, det går nog inte...

I mitt fall var det just vid filtret dom säckat ihop(båda 2......), bakre böt jag till vanlig slang, främre blev jag lite desperat och tvingade på orginalslangen mha. värme, våld och vasselin... Håller än så länge, men inget jag rekommenderar!
Då är jag med! Men du menar alltså att byta till en vanlig soppaslang som är korrekt för tryck osv sen klämma på med slangklämmor på pump och filter typ?

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]