Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är Renaulten på väg hit igen...... 😪🤐.. Motorlampan lyser och motorn går som en "potta sk-t". På morronen startar den och går som ska i en mil eller så, sedan fick han ställa den och ta bussen. När han åkte hem från jobbet tog han buss till bilen och den startade och gick hur bra dom helst. Får se hur långt han kommer, får kanske hyra ett släp och hämta honom.........

Edit.
Han var ute och körde en sväng sent i går kväll. Det verkar som det är vid acceleration det är värst. Får börja med nya tändstift kanske. Kollade på ett av dom när jag gjorde service på den innan i sommar. Där sitter halvslitna iridium tändstift, ingen aning hur gamla dom är.....
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollat på felkoder, "missfire One cylinder not specified. Monterat nya tändstift, dom gamla såg "bra ut" men var nog ganska gamla. 3:ans cylinder var det lite vatten i när jag tog upp tändspolen. Inte mycket, och inte kylarvätska. Alla ändarna på tändspolarna mot tändstiften och ändarna på tändstiften mot tändspolen var ärgade. Inte mer eller mindre på 3:ans cylinder (där det var lite vatten) Får se hur det går framöver, känns lite olustigt när felet inte är "solklart" och han bor 15 mil bort....... Men han var sååå nöjd när frugan bjöd honom och en kompis på schnitsel med egen potatis (Asterix), egen sallad med egna tomater . Och får en matlåda med hem.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
En till mig mycket närstående släkting har en Mégane från 2005, det är sen senare modellen jämfört med 2003.
Hon har haft den sedan 2007 och under dessa år har alla tändspolar bytts åtminstone en gång trots att bilen inte har rullat mer än ca 16K mil.

Vet inte hur det är på den tidigare modellen, men på den senare från 2004 är detta inte helt ovanligt med en otroligt ryckig och märklig gång som följd.
Användarvisningsbild
av lennarte
fjohan82 skrev:En till mig mycket närstående släkting har en Mégane från 2005, det är sen senare modellen jämfört med 2003.
Mègane och Scenic har mycket teknik gemensamt. 2003 var sista Scènic generation 1, men motorn var ny 1999 (1.8 DOHC 116 hk) och "hängde" säkert med i många år och många modeller. Ska ut nu på morronen och skruva loss 3-ans tändspole och kolla för säkerhets skull.

Edit.
Där var torrt. Så det har kommit "uppifrån". Kanske spill när man fyller spolarvätska. Där är ingen tätning mellan tändspolen och hålet där tändstiften sitter som en del andra bilar har.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har försökt skaffa fälgar till vinterhjulen. Han ska få frugans gamla (nästan nya) dubbade vinterdäck hon hade till Passaten. Kollade på nätet på dom här närmaste däck och skrot firmor. Ingen hade några på hemsidan (dom som hade det) . Körde en runda för några dagar sedanen runt på större däck firmor och några skrotar mellan Laholm och Falkenberg. Det vekar som dom får så bra pris från Stena Metall så alla fälgar går dit. Vi gjorde en "utflykt" till Varbergs trakten där hittade vi en "riktig" bilskrot med däck och fälgar i långa rader. Titta på bilden, längst bak är där en gul plåtvägg. Där finns en dörr (syns inte) och innanför där finns ett likadant område med bara fälgar. Hon (troligen filipinskt ursprung) hade full koll på detta. Hon gick rakt fram till en av dom bortre ställen och pekade, så fick jag själv leta upp vilka fälgar jag ville ha. Hela det stället var 15 tum Renault fälgar. Heder åt ett sådant ställe....
Gordon Hanssons Bildemontering Varberg
Bilagor
FB_IMG_1729059162243.jpg
FB_IMG_1729059162243.jpg (202.45 KiB) Visad 4099 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Blästrade och målade 😁😁 Ska nu kränga av frugans vinterdäck (från Passaten vi bytte bort) och montera dom på dessa fälgar. Dom kommer ner till Fars dag som vi brukar fira här hos oss med alla barn, barnbarn och deras hundar och en katt 😱😱😱
[attachment=0]IMG_20241017_143957.jpg[/attachment
Bilagor
IMG_20241017_143957.jpg
IMG_20241017_143957.jpg (1.6 MiB) Visad 3524 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick inte tag på han jag brukar låna däck maskiner av. Verkstaden var stängd...... Letade upp en däckfirma som fixade det på en timme. Dock ville han ha 1500 kr. Dyrt tycker jag som brukar göra sådant själv..... Men nu är det färdigt, balanserat och klart. Ska i veckan lägga på vinterdäcken (odubbade) på Subarun, 745-an får vänta ett tag till, den är ju undantagen från lagen om vinterdäck. Undrar vad Fabror Blå säger om mina olagliga (för nyare bilar) vinterdäck (som jag kör med nu) som saknar alptoppen med snöflinga. Men det blir dubbdäck på den längre fram.
IMG_20241021_143742.jpg
IMG_20241021_143742.jpg (1.94 MiB) Visad 2936 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu stå hans vita Renault Scenic på gården igen. Ska byta till vinterdäck på den. Ska kolla Toe-in på den då jag såg den hade slitit lite på innerkanterna när jag bytte spindelled i somras. Gjorde ett verktyg för detta för många år sedan som kommit bort, så jag fick göra ett nytt igår. Ska ut och tästa det när solen gått upp. Måste vara färdig till strax efter middag för sedan barn, övriga barnbarn med sambos och hundar och ska fira fars dag........ Vi har redan en röd katt här.
Han kom igår med Renaulten, äldsta barnbarnet och hans sambo. Så det blir fullt hus.
Några bilder på tillverkningen av den nya Toe-in.mätaren.gjord av 4-kant rör som passar i varandra med en kraftig fjäder så jag kan trycka ihop den och så den sitter stadigt.
IMG_20241109_132246.jpg
IMG_20241109_132246.jpg (1.94 MiB) Visad 2665 gånger
IMG_20241109_130805.jpg
IMG_20241109_130805.jpg (1.54 MiB) Visad 2665 gånger
IMG_20241109_132404.jpg
IMG_20241109_132404.jpg (1.44 MiB) Visad 2665 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag misstänkte, c:a 3 mm out står det. Ska sätta den på 0 mm.
Bromsarna har jag haft isär nu och tryckt ut kolvarna c:a 3 cm smort under gummiskyddet med silikon fett på spray och tryckt in dom igen. Skull varit nya klossar, men dom håller till sommardäcken ska på. En glidpinne och gummiskyddet till den var kass (rostat fast), men jag bytte ju på 745-an för några veckor sedan. Fick dyka ner i soptunnan och hittade en som var Ok, men gummit fick jag ta det gamla från Renaulten. Lossat på styrstagen och ska ut nu (efter lite fika) och sätta på vinterhjulen och justera Toe-in.
Användarvisningsbild
av lennarte
10 min. i 12 mitt på dagen idag blev jag färdig med bilen. In i duschen och 12:00 kom gästerna........
Det blev bra med Toe-in, 0 mm står den på nu. Fixade avgas läcka mellan främre röret och katalysatorn (igen), får skaffa en vy starkare klämma. Den som sitter där är nog original sedan 2003. Får börja planera för byte till sommardäcken. Behöver 4 bra sommardäck, behöver byta klossar runt om och skivor fram (i alla fall en) oken bak har jag inte kollat på närmare, men handbromsen funkar bara på höger sida. Får nog ha mer än 4 timmar på mig då. Nu ska han snart åka hem så vi träffas nog inte förrän till till jul 🎅🎅

Överdriver lite, min har gått 28500, im[…]

Carplay trådlöst?

Hej. Angående trådlös carplay, ci[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]