Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Fått ett fenomen senaste tiden. V70 MY14

Typ varannan gång när jag stannat, stängt av motor och öppnar dörren så kommer meddelandet upp, aldrig under färd vilket gör det lite lustigt med Stanna snarast...
Har alltid trott att ljudet som låter när dörren öppnas samt när man trycker på START knappen, är tändningen som slår av/på, men det kanske är rattlåset som aktiveras/deaktiveras?

Det har kommit upp när jag öppnat dörren och ska ur bilen och låsa, men imorse var det redan när jag skulle starta. Tryckte flera gånger och sen startade bilen utan problem. Volvo felsökte tidigare och kallade det typ "Rattlås fel oväntat beteende", och gav offert på byte av rattlås, styrkolonn etc.

Är detta det mest troliga felet trots allt, med nåt glapp eller överlag rattlås som börjar bli kasst? Har sökt runt lite och verkar inte vara superovanligt på V50/V70?

Har inga varningar om låg batterispänning.
Uppdatering: Idag vägrar bilen starta, har både "Rattlåsfel Stanna snarast" samt gult meddelande "Rattlås service erfordras" som dyker upp kort om man vrider på ratten. Så antar att jag måste bärga skiten till verkstad? Om nån haft liknande erfarenheter får ni gärna skriva i tråden.
Hejsan.
Det är förstås tråkigt när det händer. Det som är själva orsaken är att plasthjulet är slitet och får inte låskilen att hamna i ändläget(brytaren i topp)ordentligt och med tiden får motorns kollektor och kol att fastna pga överbelastning. Eftersom en status skickas från CEM lite sporadiskt till SCL om hur han mår så blir svaret att toppbrytaren inte är påverkad fast den är det. Med andra ord SCL vet inte om rattlåset är i eller ur. Jag har meckat isär ett antal SCL moduler och det är mekaniken som får allt att kärva tills motorn inte tål mer. Så det är byte som gäller så länge det inte är signalfel på LIN förstås.

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]