Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1594356
Hej!

Har en 960 där jag givit upp på d24:an tyvärr. Står antingen inför helrenovering motorn eller byta ut den. Enklast vore ju att slänga i en d24 i bra skick men svårt att få tag på där jag letat i alla fall. Funderar därför på vilka alternativa dieselmotorer som går att sätta i med avsikt på att minimera behov av ombyggnader... fått tips om att D5252t kan vara görbart, och i så fall kan man plocka från tidig v70 eller bör det vara någon annan specifik modell? Någon här som provat?

Lådan är (tror jag) en m47.

Tar tacksamt emot era erfarenheter och tips!
#1594383
D5252T är absolut görbart, likaså övriga 5-cyl varianter som sitter i bland annat Audi. Har själv haft en 760 med 5cyl från Audi 100 (minns inte motorkoden, men släkting till D5252) ihop med D24ans ZF automatlåda. Den var riktigt skön att köra.

Man använder D24 tråg, oljepickup, insug osv (dessa behöver såklart kortas).

D5252 har el-pump till skillnad från D24 som har mek-pump. Ska man köra med D52 el-pump så blir det en del pyssel med el och så behöver gaspedalen byggas om eftersom det inte sitter nån gaswire på D52. Nu för tiden finns det dock firmor som kan bygga mek-pump även till D52, då slipper man strula med elen.

Jag tycker D5252 är en betydligt trevligare motor än D24.
#1594409
S80_140HK skrev:Jag tycker D5252 är en betydligt trevligare motor än D24.
En trampcykel är trevligare än en D24.... :bored:
D5252T är rätt trevliga, lagom dieselljud för dieselfantasterna utan att låta som en döende traktor och behagligt effektregister. Ingen T5a direkt, men duger gott att frakta arslet i. Inte så otroligt törstiga heller.

*min erfarenhet av D5252 är "begränsad" till volvo 850, kombi.
#1594709
S80_140HK skrev: fre 08 nov 2024, 07:41 D5252T är absolut görbart, likaså övriga 5-cyl varianter som sitter i bland annat Audi. Har själv haft en 760 med 5cyl från Audi 100 (minns inte motorkoden, men släkting till D5252) ihop med D24ans ZF automatlåda. Den var riktigt skön att köra.

Man använder D24 tråg, oljepickup, insug osv (dessa behöver såklart kortas).

D5252 har el-pump till skillnad från D24 som har mek-pump. Ska man köra med D52 el-pump så blir det en del pyssel med el och så behöver gaspedalen byggas om eftersom det inte sitter nån gaswire på D52. Nu för tiden finns det dock firmor som kan bygga mek-pump även till D52, då slipper man strula med elen.

Jag tycker D5252 är en betydligt trevligare motor än D24.
TACK!!

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]