Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
anp skrev: Marknadsvärdet och egentligt ägarförhållande, är väl mer intressant ur deras perpektiv?
Priset på kvittot spelar ingen roll (marknadsvärdet som bestämmer), däremot visar kvittot att vem som sålt vad till vem.

/L
av Sevak
Fraz skrev:
Sevak skrev:Jag är så jävla förbannad. Jag låna min morfars bil en ford focus 01. Krockade nu den 9 dec. Idioterna tror att det är min bil bara för jag är ung så tror de att jag skrivit bilen på min morfars namn. De säger att min morfar inte ska få någon ersättning. Bilen va för helvete helförsäkrad. De sa när ni får hem brevet kan ni överklaga. Om de skulle va så att jag skrev den på hans namn vad fan har de för bevis på att det är min?

Vad ska jag göra för att få ersättning. Kan jag inte få mer ersättning för de har dragit ut de på tiden. Hon jag prata med lät som en rasist. De krävde kvitto på bilen. Det får man inte när man köper från en privat person. Men vi skickade in ett bankuttag som min morbror tog ut för o ge min morfar för bilen. Min morbror bor fortfarande hemma. De sa det är inget bevis på att det är din morfar som äger bilen.

Va med om en olycka förra året en taxi körde in i mig. Bilen blev skrot de va en väns bil. Länsförsäkringar betalade ut inom 8 dagar utan att fråga efter banktransaktioner eller något jävla kvitto.
För att dom skall betala ut ersättning så SKALL följande tre saker stämma:

1, Ägaren skall stå som ägare på bilen hos bilregistret

2, Ägaren hos bilregistret skall vara samma (namn) som på kvittot

3, Ägaren skall försäkra bilen på sig själv

Dessa tre saker SKALL ha samma namn!

Och varför i helvete skulle man inte få något kvitto när man köper av en privat person???????

Jag har köpt och sålt bilar och hojjar för mellan 500:- till 200 000:- och jag har då ALLTID kvitto med i mina affärer!..

Säkert att det inte är din bil?
Ja det är inte min bil. Min pappa köpte den till min morfar. Allt står på hans namn. Men min pappa och förra ägaren skrev ej något kvitto.
av Sevak
anp skrev:Om din morfar äger bilen, så borde det väl inte vara så svårt att bevisa detta via grannar, parkering, underhåll mm?

Vad gäller kvitto, så ser jag inte det som en självklarhet vid privata affärer.
Bilen står ofta på min morfars parkering och deras garage. Men han lånar ut bilen till alla i familjen alltså mina mostrar och morbröder och barnbarn. Är det olagligt att låna ut bilen. Är så jävla arg.
av Sevak
Fraz skrev:
anp skrev:Om din morfar äger bilen, så borde det väl inte vara så svårt att bevisa detta via grannar, parkering, underhåll mm?

Vad gäller kvitto, så ser jag inte det som en självklarhet vid privata affärer.
Varför vill man inte ha kvitto?..

Små skit från Blocket som säkert är stulet spelar la ingen roll. Men en bil, hallå!..
Men om det är ett jävla kvitto dom vill ha så kan väl min pappa ringa förra ägaren så kan han skriva ett.
av Sevak
uno83 skrev:Förra ägaren på bilen bör väl kunna intyga vem som köpt bilen? Åtminstonde om det var en äldre herre eller en ung kille bör man ju komma ihåg.

Min pappa köpte den åt han för han kan ej bra svenska.
av Sevak
v70rawd-04 skrev:måste bara flika in att citat:"Hon jag prata med lät som en rasist" är så larvigt och en ganska allvarlig anklagelse som i omständigheterna inte har en enda sak men Folksam och försäkringar att göra...

hört talas om positiv särbehandling?
Men du avlyssnade vårt samtal va? Du vet ju exakt vad hon sa eller hur?
av Sevak
anp skrev:
Fraz skrev:
anp skrev:De gånger jag haft med f-bolag att göra vad gäller bilförsäkringen och bilen ifråga. Har aldrig kvitto nämnts som ett krav för ersättning.
Däremot har de frågat om värdet på bilen. Och faktiskt värde och kvittobelopp, behöver ju inte vara samma sak.

Av alla bilar jag köpt/sålt, har kvitto efterfrågats/getts vid ganska få tillfällen.
Nu har värdet sällan överstigit 10000 kronor, men ändå.
Ta då och börja med kvitton. Du kan få problem med bolag och myndigheter, om dom vill bråka..
Visst är det kanske korrekt att ha kvitto, men jag tror också det handlar mycket om ärendet i sig också.
Fel person i fel bil på fel ställe, kan ge ersättningsproblem trots fullgod dokumentation.

Hur stor tilltro sätter egentligen ett f-bolag till ett kvitto mellan privatpersoner? Marknadsvärdet och egentligt ägarförhållande, är väl mer intressant ur deras perpektiv?
Hon sa du är så ung så vi tror bilen är din. Men har de något jävla bevis på att de är min. Jag är 20 fyllger 21 om 2 mån.
av Christian_m
Sevak skrev:
v70rawd-04 skrev:måste bara flika in att citat:"Hon jag prata med lät som en rasist" är så larvigt och en ganska allvarlig anklagelse som i omständigheterna inte har en enda sak men Folksam och försäkringar att göra...

De spelar in samtalen rätt ofta hos försäkringsbolagen, i utbildningssyfte.

Eftersom kvinnan som vägrade betala ut ersättning utan att kolla upp alla fakta först, uppenbarligen är en rasist, så tycker jag att du ska kontakta chefen på stället och begära att de kollar upp om samtalet spelades in.

Trist att du inte får ersättning bara genom att ringa till försäkringsbolaget. Jag som är blond, blåögd och har ett "svenskt" namn behöver knappt krocka för att få ut pengar från försäkringsbolagen, de är ju kända för att betala ut pengar lite hur som helst till oss andra...

Berätta gärna hur det gick med rasistdiskussionen med f-bolaget sen, du verkar ha ett starkt case så det blir väl mest en fråga om hur lång uppsägninstid kvinnan har och hur mycket du får i skadestånd, utöver ersättningen för bilen då förstås.
Senast redigerad av 1 Christian_m, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
Loner skrev:
anp skrev: Marknadsvärdet och egentligt ägarförhållande, är väl mer intressant ur deras perpektiv?
Priset på kvittot spelar ingen roll (marknadsvärdet som bestämmer), däremot visar kvittot att vem som sålt vad till vem.

/L
Gör det det egentligen?
Om man nu har för avsikt att lura f-bolaget, och köper bilen i en släktings namn. Vad säger då att inte kvittot också är tillrättalagt namnmässigt?
Jag ser liksom inte kvittots betydelse i denna diskussion. Marknadsvärdet är ju det som f-bolaget ersätter, vad kvittot säger spelar ju mindre roll. Och visar egentligen inte vem som äger fordonet mer än bilregistrets uppgifter om det nu är en skenförsäkring vi talar om.

( Min nuvarande diskussion har inget med trådstartaren att göra, dock är ämnet intressant och trådaktuellt tycker jag )
av Sevak
Christian_m skrev:
Sevak skrev:

De spelar in samtalen rätt ofta hos försäkringsbolagen, i utbildningssyfte.

Eftersom kvinnan som vägrade betala ut ersättning utan att kolla upp alla fakta först, uppenbarligen är en rasist, så tycker jag att du ska kontakta chefen på stället och begära att de kollar upp om samtalet spelades in.

Trist att du inte får ersättning bara genom att ringa till försäkringsbolaget. Jag som är blond, blåögd och har ett "svenskt" namn behöver knappt krocka för att få ut pengar från försäkringsbolagen, de är ju kända för att betala ut pengar lite hur som helst till oss andra...

Berätta gärna hur det gick med rasistdiskussionen med f-bolaget sen, du verkar ha ett starkt case så det blir väl mest en fråga om hur lång uppsägninstid kvinnan har och hur mycket du får i skadestånd, utöver ersättningen för bilen då förstås.
Tror hon hette annica. Hon sa du är ju så ung bilen är säkert din. Du måste ju ha ett kvitto på bilen. Såna som er kan ju inte bara låna och få fram pengar hur som helst och sen ge de till er morfar sen sa hon massa annat hon vände på orden o så för att de inte skulle låta så grovt. Vi vill se era handligar ur de ekonomisa syftet och massa skit. Jag tolka allt som hon sa att typ du är ung och du har betalt bilen med svarta pengar som vi inte vet var de kommer ifrån. Men jag skicka till och med in ett bankuttag som min morbror gjort på 30 000 och skrev att min morfar låna 8000 av min mamma och 6000 av min moster. Det är 44 tusen. Sen skrev jag att resterande 6000kr betala min morfar. 50 000 kr köpte han den för. Sen köpte han vinterdäck för någon månad sen för 2000 kr och serva bilen för 1500 och betala skatten för 2 mån sen (1500:-) Har ej kvitto på däcken. Hon sa att det inte är ett bevis på att det är hans bil.

Förra året låna jag min morfars mazada jag blev påkörd bakifrån av en taxi bilen blev skrot. Hade då länsförsäkringar. Inom 8 dagar fick min morfar ut pengarna. Inte en ända jävla fråga om kvitto eller om de va hans bil eller inte. Man kan tro att bilen är värd över 150 tusen. Det är ett jävla fjuttigt bellop på 40 tusen de ska betala ut.

Ok förstår att kvitto är bra. Men de är heller inget bevis på vem som köpt den. Man kan skriva vems som helst namn på. Köper du en bil för 80 000 och har kvitto o krockar så får du inte 80 000 utan de värderar bilen. Så varför värderar de inte min morfars. Min pappa har sin caddy hos folksam också betalar 6000 kr. Så där förlorar de 6000 eftersom min far ska byta. Jag brukar ju låna den också tänk om de händer något de kommer tro det är min. Ska få alla jag känner som har folksam o byta. Sen vill jag även att någon tidning ska skriva om detta. Vem ska jag vända mig till?

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]