Hed940ftt skrev: ↑ons 06 nov 2024, 15:33
När Stefan Bergman på Youtube gjorde oljebyte i lådan på sin XC90 så använde han en Autel. Han verkade då inte heller få upp någon nollställning av oljeräknare. Den han använde kostar väl i kring 30000kr dessutom. Tyckte även han sa något i stil med att det inte behövs nollställning av räknaren egentligen eller dylikt.
För det första kostar den Autelen som Bergman använder inte några 30000kr. Den ligger på runt 5000. En stor nackdel med Autel av dom lite dyrare modellerna är att dom kostar dyra abonnemang/år. Och för att läsa ut Volvo SPA -17 och upp så måste ett abonnemang till. Dom måste också ha en fungerande internet uppkoppling.
Jag har förutom Foxwell ett antal andra scanners bla en Autel MaxiPro MP808TS vilken är överlägsen dom andra men kostar årsabonnemang som nästan är lika med en ny scanner, med andra ord inget för hobbymeken som mig själv.
Man får passa sig lite för Autel då dom säger att scannern fungerar även när första gratisåret passerat, detta är en sanning med modifikation. Många bilmodeller funkar, naturligtvis utan senaste uppdateringen, men Volvo SPA och några fler bilmodeller gör det inte. Kräver tillgång till Autels server och dit kommer man bara med ett fungerande abonnemang.
Jag var inne och tittade lite i min Autel och det finns något, förutom adaptionen, som handlar om oljan i lådan men kommer som sagt inte vidare för att se vad som döljer sig bakom den menyn.