Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1594212
Ärligt talat funderar jag varför du ens frågar? Jag m.fl rekomenderar ATF, du själv skriver enligt citat nedan att verkstäder rekomenderar ATF, men ändå väljer du en GL4 Transolja? (Enligt vilken rekomendation??)

VolvoNisse skrev:Har kollat upp med några bilverkstäder biltillbehörsbutiker vilken olja som ska användas i M47 växellåda.
Fick samma svar från alla: ATF olja.

Då får det bli någon slags ATF olja.
F/G)
VolvoNisse skrev:Bananskal och sågspån i all ära :-)

Efter lite olika sökningar fann jag denna rekommendation:
https://redlineoilsverige.se/produkt/mt ... art-0946l/

Redline MTL 75W-80 API GL4
Specifikationer:

Volvo MTF 97309-10
Volvo <a href="tel:1161745" data-original-title="" title="">1161745</a>
Volvo <a href="tel:1161645" data-original-title="" title="">1161645</a>
Volvo 97308
Volvo 1151324-7
Volvo 1161423-7
Volvo M2C 200-C3

API Klassificering: GL-4
SAE Viskositet (motorolja): 5W30
SAE Viskositet (transmissionsolja): 75W80
Vis@100°C, cSt: 10,4
Vis@40°C, cSt: 54,1
Viskositetsindex: 185
Flytpunkt, °C: -50
Brookfield Vis@-40°C, Poise: 120

Använda denna växellådsolja istället för ATF ?
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1594221
Då det finns hundratals olika rekommendationer och förslag på olja/smörjmedel till M47 växellåda så fortsätter sökning.

Läste i annat forum att ATF olja inte smörjer tillräckligt bra och då börjar man söka vidare.

Har hällt i ATF olja i växellådan då alla tillfrågade gav den rekommendationen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594266
Volvo har haft GL 2, 3 eller 4, ATF Typ F/G, motorolja eller Volvo egen Termo oil i manuella växellådor i "alla tider" och det har funkat bra. Problemen började när M47 kom, och då började "karussellen" med vilken olja man skulle ha. Problemet är inte oljan utan en växellåda som inte håller måttet. Föregångarna M45 och M46 är det aldrig några problem med, M45 användes t.o.m i racing. M46 kan strula ibland, men då är det oftast hydrauliken som strular, eller att 3-ans synkning slits onödigt mycket när man växlar för snabbt från overdrive läge direkt till 3-ans växel.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rödsorken
#1594273
API-klassning av växellåds- och differentialolja


API-klasserna för växellåds- och differentialolja börjar med bokstäverna GL. Siffran efteråt talar om för vilken användning oljan lämpar sig. Siffrorna anger alltså inte direkt oljans kvalitet, utan oljans förmåga att tåla yttryck och glidhastighet. Vid val av växellåds- och differentialolja ska man alltid kontrollera krav på GL-klass, viskositet och eventuellt andra krav.

Numera finns det tre API GL-klasser, som definieras på följande sätt:

API GL-1: Växellådsolja utan högtrycks- eller EP-tillsatser. Oljan innehåller dock bland annat ämnen som hindrar försurning och rostbildning samt tillsatser som förbättrar flytbarheten. API GL-2 och GL-3: Olja med liten mängd EP-tillsatser.

API GL-4: Olja med stor mängd EP-tillsatser, som brukar användas i manuella växellådor.

API GL-5: Olja med mycket stor mängd EP-tillsatser (ungefär dubbelt så mycket som i GL-4). Används i tungt belastade växellådor och hypoidväxlar. Vid val av växellåds- och differentialolja bör man använda olja enligt den rekommenderade GL-klassen. Användning av GL-5-klassad olja i en växellåda där rekommendationen är API GL-4 kan leda till att synkroniseringen går långsammare.

API-klassificeringen gäller inte automatväxellådor. Det finns ingen allmän klassificering av olja för automatväxellådor, utan växellådstillverkaren fastställer vilka krav som gäller. Val av växellåds- och differentialolja kontrolleras i samband med valet av rätt olja
av Rödsorken
#1594458
(Texten jag klistrade in här ovan är snodd men nu minns jag inte varifrån.)

Den här diskussionen är bra! Gör ett försök att sammanfatta:
1. Motorolja går bra i en "Volvo-låda" (Getrag) men man får/bör anpassa efter temperatur: En tunnare, alltså lägre viskositetstal, vid lägre utetemperatur. T ex SAE 10W-30 på vintern och 20W-50 på sommaren. Detta är såklart opraktiskt.
2. Välj en transolja i låda/diff. De är gjorda för det och klarar inte minst att separera vatten bättre, dvs de blir inte lika påverkade av konden som bildas och som inte riktigt kan koka bort i de lägre temperaturerna som det blir i transmissioner. Växellådsoljor hade nästan alltid 80W-90 förr och saknade oftast EP-tillsatser.
3. GL-5-olja i vinkelväxlar, dvs som har mycket EP-tillsats. Dessa tillsatser kan påverka gulmetaller (mässing m fl) och ska inte användas i en "normal växellåda", utan där är det GL-4 eller lägre.
4. Erfarenheten har visat att ATF ändå är bättre av skilda skäl även i en manuell låda. Rekommenderas, trots högre pris. Argumenten är funktion (lättare växling), livslängd och att den separerar vatten som en motorolja inte gör lika bra. Rätt uppfattat?
5. Det är M47 som är en av Volvos vanligaste och också tycks ha gett upphov till en hel del skilda uppfattningar genom åren. Men ATF till lådan och hypoid till bakaxeln är nog vad vi landar i. Med smörja (fett o olja) gäller dock som alltid att "något är bättre än inget" och vagnshjul på hästdragna kärror smordes med sniglar och allt som var kletigt och minskade friktionen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594466
Rödsorken skrev:. Erfarenheten har visat att ATF ändå är bättre av skilda skäl även i en manuell låda. Rekommenderas, trots högre pris. Argumenten är funktion (lättare växling), livslängd och att den separerar vatten som en motorolja inte gör lika bra. Rätt uppfattat?
Precis, men (finns alltid ett men......) Vid "normalt" Sverige väder funkar motorolja kanske bättre i M47 p.g.a "tillbyggnaden" för 5-te växeln. Det är ju en M45 låda (med en påbyggnad) med en 5-te växel . Blir det riktigt kallt funkar ATF bättre. Det är nål lagret mellan 3-an och 4-an som brukar "ge upp" (svårt att få smörja dit) . På en 4-växlad låda (M45 och M46 är 4-växlade) står detta lager (ett nål lager) still och belastas inte, när du kör på 4-ans växel. Men det belastas på alla övriga. Det är samma på alla växellådor (finns undantag). Man kör ju över 90% på högsta växeln (5-an) och då "jobbar" detta nål lager konstant. Med M46 kör du på 4-ans växel i overdrive läge då denna växeln är hydrauliskt inkopplad efter 4-ans växel. Mer som en manuell automat låda (??)
av Rödsorken
#1594518
Tack Lennart - nu är det förklarat på detaljnivå. På M47 är fyran direktväxel och femman uppväxlad, detta kände jag till. Insikten som du bidrar med kommer att göra att jag kör lådan varmare innan jag lägger i femman. Att oljedebatten trots allt är viktig i sammanhanget beror ju på att man byter oljan mycket sällan - de flesta byter aldrig.
Jag bytte av någon diffus anledning olja på min SAAB 99 och fann delar av kugg på magnetpluggen. En månad senare rasade all växlar utom fyran, varefter kopplingen brändes sönder och bilen skrotades. Världens alla banan- och nötskal kunde inte ha räddat den...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594537
240, eller egentligen 260 var den första av Volvos personbilar som fick "riktig" 5-växlad manuell växellåda (Getrag). Men den hade igen överväxel utan 5-an var 1:1. Där var ett lite udda växel mönster, backen var vänster upp som alla Volvo "på den tiden", men 1-an var vänster ner. Precis som på dom gamla 3-växlade lådorna som fanns fram till mitten på 60-talet. Så 5-an var längst till höger, rakt under 4-an.
av Rödsorken
#1594768
Mindre het motorolja och varmare växellådsolja låter som gynnsamt för mekaniken och fullt möjligt att kombinera. Varför inte låta lådan vara en oljekylare och dessutom låta motorn filtrera? Man sätter en ledning mellan tråg o låda resp en avpassad retur från oljekylaruttaget till lådan. Ett omedelbart problem blir att lådan kommer att flöda olja till tråget pga nivåskillnaden och överfylla detta litegrann när motorn stannar => behövs en ventil => mer krånglande detaljer. Annars låter konceptet rimligt. För de manuella växellådor som mår bra av motorolja, så kanske inte M47:an i TS fall.
av Zed82
#1595232
Volvo föreskriver 31280771 för M47 som är en helsyntetisk GL4. För bakaxeln föreskriver dem 31259380 som är en helsyntet 75W-90 GL5-olja både vad gäller slungdiff och vanlig öppen diff. Biltema har en 75W-90 helsyntet som är både GL4 och GL5 vilket innebär att den borde fungera bra i båda låda och diff.

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]