Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 9080T
Hej, jag har en 940 ltt från 97 som nyligen har börjat pysa rätt bra när man öppnar tanklocket, verkar som det är nått skumt med trycket i tanken? Jag antar att det har nått med tankventilationen å göra.

Borde jag börja med att byta kolkanister eller ska jag kika nån annanstans först? Kan även tillägga att bränslepumpen i tanken har börjat lägga av.
av bönan
Det sitter en rolloverventil ovanför tanken, den ska stänga om bilen hamnar uppochned så att bensin inte rinner ut, annars ska den vara öppen och ventilera tanken. Verkar inte alltför ovanligt att dessa slutar fungera och då får man det här problemet. Tyvärr har den utgått och går inte att köpa ny, däremot finns det gott om universalalternativ som bör gå att använda. Har samma problem på min 960 -97 men har inte tagit tag i det ännu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det pyser på frugans Subaru XV -21 också. Jag trodde det skulle vara så på nya bilar.
Min 745-a har också kolkanister, men den är tasig. Det blå innehållet "tittar ut" och slangen till insuget är kapad och pluggad.
av 9080T
bönan skrev: tis 05 nov 2024, 06:05 Det sitter en rolloverventil ovanför tanken, den ska stänga om bilen hamnar uppochned så att bensin inte rinner ut, annars ska den vara öppen och ventilera tanken. Verkar inte alltför ovanligt att dessa slutar fungera och då får man det här problemet. Tyvärr har den utgått och går inte att köpa ny, däremot finns det gott om universalalternativ som bör gå att använda. Har samma problem på min 960 -97 men har inte tagit tag i det ännu.
Går det inte köra med bättre ventilerande tanklock eller liknande då istället? Känner inte att jag har lust att fixa det heller just nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
bönan skrev: ons 06 nov 2024, 20:12 Fungerande kolkanister krävs så vitt jag vet av besiktningen. I övrigt lär det inte vara några problem.
Dom kollar inte längre ett avgasreningen fungerar på denna bil (den är för gammal), men dom sade inget när det skulle fungera heller. Kanistern var trasig när jag fick 745-an för typ 16 år sedan, men slangen dit kapades (och pluggades) för 5 - 6 år sedan under felsökning efter läckage. På min 745-a behöver avgasreningen inte fungera längre (men den fungerar, 0 CO i våras), det räcker att där sitter en katalysator. Dock får jag leta upp en ny till nästa besiktning då det rostat hål på denna (efter lambdasonden) så det är inte längre lönt att svetsa den. Är tillsvidare lagad med
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... FcQAvD_BwE
och det vekar hålla bra (flera små hål i "skalet"). Katalysatorn har suttit där i 36 år, det får väl vara godkänt ..........

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]