Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är absolut bra att ha ibland.
Jag är i team tryckluft. Jag gillar inte batteridrivna "sällangrejor" där batterier laddas ur + blir dåliga efter några år. En "vanlig" hobbykompressor duger fint till hjulbyte och de få gånger jag behöver lossa något som sitter riktigt hårt så kan jag leva med att jag bara kan köra 15 sekunder i taget innan trycket blir lågt.
Jag har den på bilden, eller åtminstone något liknande. Jag införskaffade den när jag skulle ha loss en vevaxelmutter där min gamla var chanslös. Det gick i alla fall bra. Men det är enda gången jag använt den, det är som sagt lite klumpig och för 3/4", så jag kör med min gamla klenare där den räcker till.
Har använt handslägga och bankat på envisa skruvar där jag inte kommit åt att förlänga med rör. Men när jag skulle ha loss okhållaren bak på V60 fjädrade bara hela upphängningen. Har fått en sladdriven stor pjäs när morfar flyttade ur huset, fick precis plats och gjorde arbetet enkelt för mig. Sen om det var nödvändigt eller inte… hade säkert fått loss den med mer våld på lite längre skaft.
@rasmus85, Hade nog med kollat batteridriven men har man tryckluft när så visst. Har tänkt på det med men det är ju inte så att jag har 5 min över när jag byter däck ändå. Dessutom tar det för mig längre tid att hämta med en pryl till som annars redan finns i bilen, har ett vettigt teleskopskaft där. Sen ska jag dessutom arbeta ihop den summan mutterknackaren kostar så ligger jag rätt bra back från början. Sen kan man ju vilja he en ändå men har ännu inte lyckats sneddar heller men det kan säkert hända :-)
Storfot skrev:Det är absolut bra att ha ibland.
Jag är i team tryckluft. Jag gillar inte batteridrivna "sällangrejor" där batterier laddas ur + blir dåliga efter några år. En "vanlig" hobbykompressor duger fint till hjulbyte och de få gånger jag behöver lossa något som sitter riktigt hårt så kan jag leva med att jag bara kan köra 15 sekunder i taget innan trycket blir lågt.
Jag har den på bilden, eller åtminstone något liknande. Jag införskaffade den när jag skulle ha loss en vevaxelmutter där min gamla var chanslös. Det gick i alla fall bra. Men det är enda gången jag använt den, det är som sagt lite klumpig och för 3/4", så jag kör med min gamla klenare där den räcker till.
Lösningen där är att köpa ett system där det finns många verktyg med samma batteri så används de regelbundet. Det är ganska ok utbud numera i många prisklasser. Jag har ett par olika mutterknackare, sågar, borrmaskiner mm från AEG och det första batteriet jag köpte 2010 fungerar fortfarande (har 7st batterier totalt) ;)
Lövet skrev:Lösningen där är att köpa ett system där det finns många verktyg med samma batteri så används de regelbundet. Det är ganska ok utbud numera i många prisklasser. Jag har ett par olika mutterknackare, sågar, borrmaskiner mm från AEG och det första batteriet jag köpte 2010 fungerar fortfarande (har 7st batterier totalt) ;)
Precis. Jag kör ju ryobi one+, och där finns det ju "några" verktyg att välja bland :P Själv har jag mutterdragare, minislip/die-grinder, tigersåg, 2 borrmaskiner, häcksax och trimmer :-)
Totalt 4 batterier, 3 4Ah(varav 2 "HP") och 1 1.5Ah. 1.5Ah't duger väl för att dra några skruvar i något lätt material, men inte mycket mer än så... Definitivt inget att dra hjulbultar med iaf(ja, jag har provat) :P
Jag har min uppfattning klar och har både luft och batteridrivna mutterknackare.

Man behöver ingen stor kompressor, liten räcker. MEN man måste ha grov slang och koppling som flödar bra, då lossar allt med över flera 1000Nm på en sekund.

Stor kompressor behövs ju bara om du ska stå och hamra på något i evighet. Och om man behöver stå i evighet så har man för svag knack.

El är smidigt när man ska fara runt men batterier åldras med tiden. Använder den när jag är utanför verkstaden

Tryckluft går ju I evighet, och man behöver ju ändå luft till att fylla däck, blåsa rent osv..

Med knack kan man dra loss bultar som skulle gå sönder om man drog för hand. Man kan nämligen ställa ned kraften till nära noll och låta den gå länge. Då lossnar till slut bulten av vibrationerna, något man inte fixar för hand.
Jag har också kompressor med en mutterknack som drar lite över 1000nm. Den använder jag inte längre då batterimaskin är tystare och enklare.

Första maskinen blev en borrmaskin från Ryobi, då batterierna till min Bosch inte längre tog laddning. Ett nytt batteri kostade då mer än att köpa än en Ryobi med batteri och snabbladdare. Detta var 2014.
Nu har jag även en mutterknack, lövblås, handdammsugare, minikompressor/luftblås, tigersåg, häcksax, mattvätt, trimmer och plattrensare. Totalt 10 maskiner och tre batterier från 2014, 2015 och 2017. Dessa laddas med snabbladdare. Jag märker ingen direkt försämring hos något av batterierna och hinner inte köra slut på alla batterier innan det hunnit ladda klart det första batteriet. Det är väl lövblåsen som tömmer batteriet fortast.

Jag är mycket nöjd med batterier och maskiner! Byter vinter/sommar hjul på bilen med ett 2,5Ah batteri. Flyttar batteriet till minikompressorn som får pumpa hjulen till rätt tryck. Fortfarande laddning kvar i batteriet. Så enkelt och smidigt. :-D
Jag har bara en makita skruvdragare, en slagskruvdragare. Jag använder den till det mesta + ledhandtag då det gäller hjulbyten.

Faktiskt på de flesta bultar då jag skulle efterdra till 130nm efter senaste hjulbytet så behövdes det inte...

Jag skulle inte ha nåt emot en rejäl knackare ibland, gärna nån makita men de lär vara svaga på denna punkt.

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]