Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
#1593871
KalleJ skrev:Ser inte ut att gå så långt ner i cylindern, hade inte brytt mig.
Men jämför den cylinders kolvringar, inga skador så borde det vara lungt.
Kör på en tjockare C3 olja istället för C5 och se glad ut.
Säkerställ att det inte är nikasil innan du honar.
Okej, jag kan se att den börjar igen lite längre ner, men svagare. Den känns inte med nageln. Har du något tips på hur jag kan säkerställa att det inte är nikasil? Allt jag vet om nikasil är att det är en tunn beläggning. Hur avgör man om det är en nikasil-beläggning?
av Gutten23
#1593872
Jag ska kolla i VIDA senare ikväll och leta i specifikationerna, men jag har svårt att tro att de skulle vara nikasil-belagda. Det är ju billiga foder till dessa D4204T5-motorer. Nikasil brukar väl användas i bensinmotorer som är byggda för hög prestanda. Läste till mig det precis.
av KalleJ
#1593876
Finns ju fler beläggningar än Nikasil, men alla fattar vad man menar ;)
Skit i nya kolvar annars om den cylindern inte ser bättre ut efter en lätt honing.
av Gutten23
#1593907
@KalleJ, Vart in på olika forum som Reddit och Swedespeed. Alla har lämnat det till maskinfirmor. Alla har fått sina cylindrar honade, dock förstår jag inte om det är någon annan typ av beläggning. Jag hittar inget om detta i VIDA. Har sökt i någon timme nu på forum och i VIDA. Jag skulle tro att det är fritt fram att hona om cylindrarna, men jag är lite skeptisk. Jag ska fråga Volvo, men det tar nog ett tag att få svar på mejl. De brukar oftast hänvisa en till att prata med återförsäljaren istället för att svara på frågan.
av Gutten23
#1593943
Okej, jag får köra på det. Har tagit ut kolv 4, och den såg ändå rätt fin ut inte lika illa som alla andra bilder jag sett. Den har bara dragit olja sedan april 2024, och ägaren innan har knappt kört den på grund av det. Den är nästan lite oroväckande ren :/ Hoppas dock att de andra är värre, för jag ser inte riktigt hur så mycket olja skulle kunna smita förbi på den här.
av Gutten23
#1593944
Lite dåliga bilder men får ta bättre sen
Bilagor
IMG_4016.jpeg
IMG_4016.jpeg (218.08 KiB) Visad 1347 gånger
IMG_4020.jpeg
IMG_4020.jpeg (2.77 MiB) Visad 1347 gånger
IMG_4019.jpeg
IMG_4019.jpeg (2.18 MiB) Visad 1347 gånger
IMG_4018.jpeg
IMG_4018.jpeg (2.5 MiB) Visad 1347 gånger
IMG_4017.jpeg
IMG_4017.jpeg (2.04 MiB) Visad 1347 gånger
IMG_4022.jpeg
IMG_4022.jpeg (1.78 MiB) Visad 1347 gånger
IMG_4024.jpeg
IMG_4024.jpeg (1.84 MiB) Visad 1347 gånger
av Villis
#1594043
Hej Gutten, bara för att vara helt säker att jag har samma motor och oljeförbrukning beror troligen på oljeringarna. Det är diesel D4 ? Enligt en tråd så var det bensin varianten som led av oljerings problemet.
Är du tvungen att ta bort balanspaketet? Går det att lyfta toppen och lossa tråget, kommer man åt att släppa på överfallen och peta upp kolvarna samt rengöra och byta ringarna, min motor har gått knappt 20 k. Är ventiler normalt brända och renovering av topp behov av också?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]