EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Klabbe65
Hertz ringde mig och bad mig komma in med min EX30 hyrbil för att få vinterhjul på den, åkte dit några dagar senare och dom bytte hjul, det var Bilia som gjorde det.
När jag sedan åkte hem så fick jag ett meddelande på skärmen i bilen att något var fel med hjulen, tänkte att det är väll som på alla andra bilar bara att återställa.
När jag kom hem så letade jag efter återställningen men hittade ingen "knapp" ringde Hertz och han förklarade hur jag skulle göra men det fanns ju ingen "knapp" så då bad han mig att komma till dom igen, åkte in dagen där på och en från Hertz följde med mig ut och han hittade inte heller någon återställnings knapp.
Dom körde in bilen till en tekniker på Bilia men kom tillbaka rätt så snabbt.
Nu tittade han ofta rätt ner i marken och försökte förklara att man kan inte ha fälgar som inte är Volvo fälgar på en EX30 för då får man ett felmeddelande, då frågade jag om sensorerna satt i fälgen eller om dom var lösa, han trodde att det var Volvos sensorer men inte Volvos fälgar.
Han sa att tyvärr så får du åka vidare med felmeddelandet i bilen.
Han sa att Volvo försöker lösa problemet men det verkar ta tid
Nu piper bilen alltid vid start och på min mobil så kommer det ett meddelande samt att felmeddelandet alltid syns på skärmen
Någon annan som kör EX30 som har eller har haft det här problemet?
20241030_0857071.jpg
20241030_0857071.jpg (416.93 KiB) Visad 3886 gånger
20241030_0856521.jpg
20241030_0856521.jpg (475.24 KiB) Visad 3886 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
EX30 är utrustad med vad Volvo och en del andra tillverkare benämner som dTPMS. Enkelt förklarat är det en typ av TPMS-system som med hjälp av sensorer monterade på hjulens luftventiler som i princip kan bistå föraren med en liverapportering om däcktrycket. Saknar de nymonterade vinterhjulen sådana sensorer, exempelvis om det gäller eftermarknadsfälgar eller Volvo originalfälgar till modeller utan dTPMS, visar bilen det genom ett sådant felmeddelande.

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]