Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Någon mer som upptäckt på sin V60 att själva clipset som sitter mot taket är löst?

Upptäckte igår att den glappar och att hela den biten av innertaket känns lite lös.

Är en V60 2023 med garanti och ska såklart höra med min åf men ibland känns det så fånigt ifall det bara är att spänna en torx-skuv.

Det är alltså det högra fästet mot taket som glappar. Glappar ej på passagerarsidan
IMG_3473.jpeg
IMG_3473.jpeg (3.12 MiB) Visad 12938 gånger
av III
Har ingen aning men tänker att du kan kolla om du ser någon skruv eller lycka till skruv om du tittar noga, kolla också om det går snurra fästet ett varv och det skruvas åt på så vis, eller om någon här har bättre kunskap.
Ja det är en skruv bakom, bänd upp luckan med en limiten majsel och skruva fast. Tar ju 30 sekunder att fixa plus tid att ta fram verktygen, kanske inte värt att åka in till återförsäljaren för

Fins beskrivet under punkt 14 https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 23?lang=en
av binkie
Micce1980 skrev: tis 29 okt 2024, 21:12 Ja det är en skruv bakom, bänd upp luckan med en limiten majsel och skruva fast. Tar ju 30 sekunder att fixa plus tid att ta fram verktygen, kanske inte värt att åka in till återförsäljaren för

Fins beskrivet under punkt 14 https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 23?lang=en
Är ingen skruv där.

Bänd ut mitten delen som beskrivningen visar, tryck sen fast hela fästet upp mot taket, när no känner att det gått in så tryck tillbaka den mittre delen så låser den fast hela fästet
@binkie, Sant, ser det nu

Skruvat av ett solskydd på en XC40 men då är det ju på andra sidan man skruvar bort :-)
av hullan
@binkie

ja det blev ju lite onödigt mek med detta. Var borta hos ÅF igår och en mekaniker tog en vanlig mejsel och pillade loss mittendelen (precis som ni säger finns där ingen skruv) - han tryckte bara tillbaka den och konstaterade att den inte satt bättre. Jag hade tyvärr då inte läst det ni skrev här att man ska pressa upp det stora fästet innan man trycker dit denna.

Så han skulle beställa hem ett helt nytt fäste.

Eftersom han tog en vanlig mejsel så blev ju plasten helt naggad och ful nu...

Frågan är hur han byter hela fästet utan att riva halva innertaket? eller kan man ta loss det stora fästet enkelt när man lossar mittendelen?
av hullan
@binkie,
ja det blev ju lite onödigt mek med detta. Var borta hos ÅF igår och en mekaniker tog en vanlig mejsel och pillade loss mittendelen (precis som ni säger finns där ingen skruv) - han tryckte bara tillbaka den och konstaterade att den inte satt bättre. Jag hade tyvärr då inte läst det ni skrev här att man ska pressa upp det stora fästet innan man trycker dit denna.

Så han skulle beställa hem ett helt nytt fäste.

Eftersom han tog en vanlig mejsel så blev ju plasten helt naggad och ful nu...

Frågan är hur han byter hela fästet utan att riva halva innertaket? eller kan man ta loss det stora fästet enkelt när man lossar mittendelen?
av hullan
Volvo tog hem ett helt nytt fäste till mig (kostade inget pga garanti) och jag valde att trycka dit det själv. Det nya fästet sitter bättre men det glappar ändå pyttelite jämfört med passagerarsidan. Det gamla glappade ordentligt...
Någon mer som kan bekräfta detta problemet på nyare V60?
Problem med stereo

Säkringarna till Audio och 12V uttagen sitter[…]

Andra sidan bytt idag. Det gick betydligt snabbare[…]

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu[…]

Vw passat

Finns inte en chans att vw skulle ta "kostnad[…]