Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1593288
Jag har inte popnitat skärmarna ännu, det funkade inte med de där plast expanderskruvarna heller. Men jag sitter och funderar på återanvändbara alternativ till dessa nitar. Då jag hade isär stötfångaren på min Saab 900 bytte jag alla gamla "skruvnitar". Jag undrar om man inte kunde sätta liknande på Volvon, dessa är dock förzinkat stål så med tiden kommer de rosta. Men det finns varianter i aluminium och rostfritt.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1593292
Precis sådana satt min nummerplåt fram fast med. De föll sönder i smulor pga rost när jag skulle byta till ny nummerplåt efter 20 år men det var väl rätt okej livslängd :-)
Bakskärmarna har nog sämre miljö.. Men dränker man insidan med lämpligt rostskydd håller de säkert många år.

Men vänta lite, du lär väl få en glipa mellan innerskärm och stötfångare eftersom pressmuttern bygger ett par millimeter på utsidan?
#1593341
Nä det skulle jag faktiskt vilja ha, ser snyggt och praktiskt ut.

Ikväll höll jag på med extraljus, jag har ett par Hella Comet FF500 som jag tänkte skulle passa på denna bil, jag vill inte ha ljusen där framme med nummerplåtsmontage och fula stag. Utan jag vill ha det längre bak och ordentligt monterat så det inte rör sig eller behöver stag.

Jag läste på detta forum tror jag att man kunde vänta nummerplåtsfästet från biltema och lägga det mellan huven och stötfångaren. Det är tajt men verkar gå. Jag modifierade även fäset så inte lika mycket skulle ta emot huvens nedre kant.

Bild

Detta ser ju ut att funka sådär löst monterat åtminstone. Nästa steg är väl att skruva fast det i stötfångaren. Jag tror jag kan borra rakt ner och gänga bara i aluminium-ramen?
#1593512
Jag borrade och gängade M6 hål för fästet igår samt drog ledningar ungefär dit dom ska, men inget inkopplat ännu.

Fästet blir nog för fladdrigt är jag rädd, lamporna kommer förmodligen inte sitta stabilt. Tror tyvärr inte det kan styvas upp mera heller utan stag.

Bild

Köpte en knapp för främre dimljus på ebay som jag tänker får agera brytare för extraljusen så jag kan ta av dom vid behov. Jag kopplar in reläet mot höger lampas helljus, då man slipper lättare åt på högersidan. Lamporna kommer drivas direkt via batteriet, jag slänger förmodligen dit en säkring senare.
Senast redigerad av 1 DennisCA, redigerad totalt 0 gånger.
#1593522
Ljuskällan ser ju till att belastningen inte kan överstiga en viss gräns, om felet uppstår på ett vis som involverar lampan i kretsen.

Ja fel kan uppstå som du säger som inte blandar in lampan i kretsen förstås, men jag tycker väl det är ganska låga odds det ska hända så jag vågar riskera några dar tills jag far till biltema och köper ett säkringshus.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 49

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]