Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Behövs väl ingen lyft heller, en domkraft och ett par pallbockar räcker mer än väl.

Och du vill inte ha den på hjulen pga. platsbrist. Relativt mycket som måste bort ändå, bränslefilter med tillhörande bränsleslangar, bromsrörsfäste som troligen sitter där det sitter så du lär kapa, osv osv...
Användarvisningsbild
av Daniel78
Tack för ditt svar. Då förstår jag. Men det handlar om högre sidan. Då är det bara bränslefiltrets fäste som ska tas bort. Och jag undrade fram och främst om det tekniskt är möjligt att lossna/byta konsolen när bilen står på marken och bakaxel är belastat. Lite svårt att förklara som schweizare. :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tekniskt möjligt är det absolut, bakaxeln vilar ju emot karossen där, men.. Det absolut minsta som krävs är att bilen/bakaxeln står 100% still under arbetet, flyttar den sig "minsta lilla" får du aldrig i bulten, och då lär du likt förbannat hissa upp bilen :P
Användarvisningsbild
av Daniel78
Jag förstår.
Förutsatt att jag lyfter bakdelen. Var exakt placerar jag pallbockarna? Det enda stället jag känner till är konsolerna som jag måste byta. Fjädertallrikar? Vågar fortfarande inte att lyfta bilen under reservhjulsbaljan. :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lyftet gör man direkt underbakaxeln, iaf gör jag det. Är man lat/inte behöver så högt upp så kan man lyfta i dragkroksbalken :P
När jag böt mina fästen satt jag pallbockarna under orginal domkraftsfästen. Första och enda gång jag använt mig utav dom. Och givetvis ett par däck under bilen också som extra säkerhet :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: tis 29 okt 2024, 17:12 .. flyttar den sig "minsta lilla" får du aldrig i bulten, och då lär du likt förbannat hissa upp bilen :P
Nu var det några år sen jag rev i det där men jag är nästan säker på att "kulleden" hade någon slags styrhylsa som gick upp i ett hål i golvet. Eller om det var tvärtom :-) Men jag konstaterade att kulan inte flyttar sig med mindre än att man sänker ner axeln en bit. Kan jag ha misstagit mig :-D Sen sätter man förstås tillbaka långa bulten så fort plåtkonsolen är bortplockad.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Lucif3r skrev: tis 29 okt 2024, 18:47 Lyftet gör man direkt underbakaxeln, iaf gör jag det. Är man lat/inte behöver så högt upp så kan man lyfta i dragkroksbalken :P
När jag böt mina fästen satt jag pallbockarna under orginal domkraftsfästen. Första och enda gång jag använt mig utav dom. Och givetvis ett par däck under bilen också som extra säkerhet :-)
Tror att det är lösningen. Tack! Däremot avrådde mig en kompis, som jobbade på Volvo, från att lyfta 8-serien i bakaxeln. :-/
Användarvisningsbild
av Daniel78
Erik Å skrev: tis 29 okt 2024, 18:57
Lucif3r skrev: tis 29 okt 2024, 17:12 .. flyttar den sig "minsta lilla" får du aldrig i bulten, och då lär du likt förbannat hissa upp bilen :P
Nu var det några år sen jag rev i det där men jag är nästan säker på att "kulleden" hade någon slags styrhylsa som gick upp i ett hål i golvet. Eller om det var tvärtom :-) Men jag konstaterade att kulan inte flyttar sig med mindre än att man sänker ner axeln en bit. Kan jag ha misstagit mig :-D Sen sätter man förstås tillbaka långa bulten så fort plåtkonsolen är bortplockad.
När man tittar i servicehandboken, så ska man ta ett bryttjärn för att lossa axeln vid byte av bussningar. Så jag tror att du ligger inte helt fel.
:-)
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]