Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
perhall skrev: fre 25 okt 2024, 17:49 Är alla XC60 förberedda för drag?
12900 var humant. Plus regbes.
Men dyrare än från fabrik.
Många fordon behöver inte längre besiktningen:

Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken registreringsbesiktas.

Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret.

https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ ... n-dragkrok
av Dejan195
Besiktade inte min V90 efter att jag monterat drag. Ringde och fråga Bilprovningen och de sa så länge draget är EU godkänt och bilen är EU typgodkänd för drag så behövs det inte. Draget kontrolleras istället vid nästa besiktning.

Den enda bilen som jag vet måste regbesiktas är Tesla för de har typgodkänt sina bilar utan drag om du valt utan vid beställning.
av Eklunddd
Tack för kloka svar! Valde att prioritera nyare bil med Google systemet så klippte till på en 2022 R-design med B5 AWD (och drag ;))

Tyvärr ingen Harman men det blir väl att klicka hem lite Phoenix gold kit längre fram :)
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]