Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Marcus740B230
#1592952
Hej, jag har en Volvo 744 från 87 som har fungerat jätte fint sen jag köpte den, det är då en epa. Iallafall så en dag när jag skulle köra började hastighetsmätaren hoppa mellan 30-60 när jag låg i 30. Jag har den tidigare bakaxeln som då har plåt lock och den "guldiga" givaren och jag kollade på den och mätte på den, den hade 2690 ohm ungefär och ser helt felfri ut men fungerar ändå konstigt.

Jag fick en annan givare som fungerade på bilen den satt på innan, och satte dit på min bil och mätte på givaren och den visade också 2690 ohm ungefär och gjorde samma sak. Jag har en eftermarknads hastighetsmätare som är digital som är helt ny och fungerat felfritt innan så jag tror inte att det är felet.

Jag tror att givaren är kass men är osäker så vänder mig till er om ni har några förslag på felet. All hjälp uppskattas.
Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592990
Det är väldigt sällan givarna i bakaxeln går sönder, dock verkar resistansen vara lite hög. Min rephandbok säger 600 - 1600 Ω
av Marcus740B230
#1593010
Okej, men ibland när det går hål i plåt locken kan det ju komma funkt på givarn, det var hål på båda som jag testade och funkt på linningen som är i givaren gör ju oxidation som då ökar resistansen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1593045
Från -88 sitter en ny typ av givare, men den passar nog inte. Det är en annan typ av bakaxel och givaren sitter inte riktigt på samma ställe.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]