- sön 27 okt 2024, 12:52
#1593232
Sen har du säkert rätt i att batteriet väger 500kg men viktskillnaden mot en ICE blir inte 500kg eftersom du tar bort den tunga ICE-motorn, växellådan, tanken, mm. Tittar man exempelvis på Audi Q8 och Q8 Etron (som är samma bil under skalet) väger elbilen 2.565kg mot dieselbilen 2235kg och då gissar jag att den senare är otankad i specen. Så riktig viktskillnad är kanske 200kg. Knappast avgörande?
Volvo har definitivt sina utmaningar framöver men inte kommer de av att de avstår de 10-15% av försäljningen som varit diesel. Den stora utmaningen ligger i att man framstår helt handfallen inför de förändringar som kommer nu när mjukvara blivit en mycket större del av bilupplevelsen. EX90 borde rullat på vägarna för två år sedan men den är fortfarande en buggfest och osäljbar. DET är en stor utmaning. Man får inte ut bilar med ny teknik på marknaden alls.
Xanthopteryx skrev:Batteri, där släpar man alltså på ett halv ton (minst) batterier som nästan aldrig används, som är i princip omöjligt att återbrukaDet här hör man ofta från vissa kretsar men Mercedes exempelvis säger sig kunna återvinna 96% av batteriet. Varför skulle de ljuga och den riktiga siffran är 0%? https://feber.se/bil/mercedes-oppnar-eg ... ng/473169/
Sen har du säkert rätt i att batteriet väger 500kg men viktskillnaden mot en ICE blir inte 500kg eftersom du tar bort den tunga ICE-motorn, växellådan, tanken, mm. Tittar man exempelvis på Audi Q8 och Q8 Etron (som är samma bil under skalet) väger elbilen 2.565kg mot dieselbilen 2235kg och då gissar jag att den senare är otankad i specen. Så riktig viktskillnad är kanske 200kg. Knappast avgörande?
Xanthopteryx skrev:Du klarar alltså 95% av alla dina körningar på detta batteri men sedan kommer räckviddsförlängaren in under kvarvarande 5%.Den drivlinan (förutom laddmöjligheten) finns i nya Nissan X-trail. I princip samma teknik som ett diesellok, en ICE som går på konstant varv för att ladda ett litet batteri och bilen rör sig framåt via elmotorn. Tyvärr är effektiviteten inte mycket högre än en ren bensinbil, i test visar det sig att bilen drar runt 0,75lit/mil https://msverige.se/allt-om-bilen/motor ... l-e-4orce/ Så då är det upp till plug-in delen att göra det stora jobbet. https://www.m3.se/article/1837481/nissa ... e-suv.html
Nej, detta är ingen hybrid ty åter igen - denna lilla specialmotor kommer att gå på konstant varvtal för att mata en generator och detta gör att motorn kommer att ha en mycket hög verkningsgrad.
Xanthopteryx skrev:Att hålla på med att bygga kvadratkilometer med laddstationer som merparten av året står outnyttjade är inte heller särdeles smart, vare sig ekonomiskt som miljömässigt.Var finns dessa "kvadratkilometer" av laddstationer som står tomma? Och vilken miljöpåverkan har en laddstation tänker du som inte används? (De används också definitivt, annars byggs de inte. Men en tisdag i november kan det se rätt tomt ut)
Volvo har definitivt sina utmaningar framöver men inte kommer de av att de avstår de 10-15% av försäljningen som varit diesel. Den stora utmaningen ligger i att man framstår helt handfallen inför de förändringar som kommer nu när mjukvara blivit en mycket större del av bilupplevelsen. EX90 borde rullat på vägarna för två år sedan men den är fortfarande en buggfest och osäljbar. DET är en stor utmaning. Man får inte ut bilar med ny teknik på marknaden alls.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i