Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

NEDC-siffrorna jag får fram för S90 D4 MY18 är: stad (5,4-5,5 l/100 km), landsväg (3,9-4,2 l/100 km) och blandad (4,4 l/100 km). Medan samma siffror för V40 D3 MY16 är: stad (4,8 l/100 km), landsväg (3,8 l/100 km) och blandad (4,1 l/100 km).

Baserat på att de siffrorna stämmer vågar jag på mig två tolkningar; 1, det skiljer en del i stadskörningen vilket troligen kan kopplas till vikten S90 har. 2, i landsvägskörningen är skillnaden inte lika stor vilket kan bero på att S90 är mer aerodynamisk och har en effektivare växellåda. Även om S90, enligt siffror, är mer aerodynamisk i en vindtunnel kan V40 ha fördelar inom samma gren, fast som istället visar sig i verkligheten. V40 är trots allt inte bara lägre samt har en lägre markfrigång utan är inte heller lika bred som S90 och har generellt sett också ett lägre rullmotstånd. Är dock med på att det kan finnas fler förklaringar.
Det är dessutom skillnad på luftmotståndskoeffcient och luftmotstånd. Ibland framgår knappt vilket man visar i olika tekniska data. Exempelvis så har en V70 och en XC70 ungefär samma luftmotståndskoeffcient (Cw 0,35) men XC70 har högre luftmotstånd (Cd), för den är höjd 60 mm.

Därför kan en liten bil med sämre luftmotståndskoeffcient ändå ha lägre luftmotstånd, just för att den är liten.
Luftmotståndet märks mest i högre fart. För en "normalt" formgiven bil brukar (brukade) man räkna med att rull- och luftmotstånd gick jämnt upp vid ungefär 80 km/h. Tänk en Volvo 850 eller så. På senare tid har framförallt elbilarnas egenskaper gjort att man satsat mycket på att hitta former som har lägre luftmotstånd (Tesla typiskt Cw 0,25 - jämför med 0,35 för XC70). Med låg luftmotståndskoeffcient och tung bil (typiskt för elbilar) får man mindre luftmotstånd men ökat rullmotstånd. Det gör att punkten där rull- och luftmotstånd är lika flyttas upp en bit. Dock inte speciellt långt, då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och effektbehovet därför med kubiken på hastigheten. Rullmotståndet är linjärt.

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]