Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lifstars
Förra året letade jag efter alternativ men hittade inget vettigt. inte ens volvoverkstaden kommer med bra förslag tycker jag. Allting slutade då med att jag valde dubbdäck til bilen men är rätt så besviken på däckljudet (inte så att jag är överraskad men det var lååångt över förväntad bullernivå). Så nu sitter jag där med andra säsongen däck och är sådär nöjd. Alternativ med friktionsdäck och i de unika fall jag verkligen behöver skulle rimligen kedjor duga. Absolut är det ishalka ibland men det går också att ta det lugnt, tycker jag har det alternativet.
Så, hur hittar jag vettiga godkända snökedjor?
Centrax via volvo hittar jag inte ens pris på utan måste väl gå till verkstaden.
Mekonomen har König, självspännande som verkar vettiga. Men de har inte min dimension.

Har någon något bra tips?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag vet inte var och hur du åker men den gamla svartisen är förrädisk och jag vet att det är meckigt med kedjor men det är klart att dom kan absolut vara ett bra tillbehör till dubbfritt.
IMG_20241025_231143.jpg
IMG_20241025_231143.jpg (67.77 KiB) Visad 7345 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Snökedjor är ju hemska att köra på någon slags sträcka värd namnet om man är ute på vägen. Var ska du köra? Jag har inte haft sådana på annat än till ren terrängkörning.
Användarvisningsbild
av Lifstars
Det är bara en fråga om när man inte kommer fram så att säga. Åkte till Åre i vintras och lite därför jag köpte dubb för att ta sig "upp till hotellet". Tänkte lite bättre med dubb än friktion, men det var på gränsen i vissa lägen. Så enskilda situationer för att ta sig fram - inte köra några längre sträckor.

Förra svaret ger exempel runt 4 kkr, Mekonomen runt 2, skrev till dem och frågade om det skulle finns för min dimension. Får se vad de svarar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har kört Stockholm-Björkliden/Riksgränsen i januari med FWD och lågprofildäck utan problem.
Hade dock med kedjor (köpta från Amazon) om det värsta skulle inträffa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, är det is, brant och krokigt, så man inte kan ta sats heller, då är det nog att likställa med terrängkörning.
På snö är ofta odubbat bättre för de har mer sajpning i mönstret.
Tror inte jag har varit med om att inte komma dit vi ville sen tidigt 80-tal. Tvär krök, sen brant uppför och snö. Vi kom nog upp 3/4 av backen. Fick gå därifrån. När vi var färdiga några timmar senare gick vi ut och hittade Amazonen nere i kröken...
Användarvisningsbild
av sewen
Jag kör König easy-fit. Har awd men kör kedjor endast fram de få gånger jag behövt.
Inte alls så bökiga att få på som andra utan går hyfsat smidig! Ligger alltid bak i bilen vintertid då jag åker en del oplogad skogsväg då och då men har friktionsdäck.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Minns inte vad mina heter men det gäller att undersöka noga innan... :-)

Användarvisningsbild
av Lifstars
Det var en lite kul video, jag var just på väg till biltema men ångrar mig :-O
Från verkstaden sa man att rek var Centrax men att Königs var nätta... Dvs de kan i princip inte garantera något men för mig så blir det två istället för fem kkr så jag provar Königs. Det handlar som sagt att ha som hjälp utifall man man inte kommer fram riktigt så gissar att de blir liggande i bilen...
KÖNIG CG-9 104 på Amazon, Mekonomen kunde vare sig svara på mail eller guida mig fram på hemsidan...
Tack för era tips och reflektioner
V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/b[…]

Det går inte att öppna tanklocket

Har en sprillans XC60 T6 laddhybrid 2025. K&oum[…]

Jo jag har för mig att det finns värde p[…]

Bilen jag köpt har skarvar överallt b&ar[…]