Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:Jag ser det så här. I en mobil är det kanske 2 celler. I bilen över 5000 battericeller. 7000 I en tesla

Alltså måste batterierna I Teslan ha 3500 ggr så hög kvalitet som batteriet i mobilen för att hamna på samna risknivå.

Dessutom brukar vanliga bilar brinna när man kör dem (om nu inte pyromangängen är frsmme) ett batteri däremot kan ju spontantända om det råkar finnas ett dammkorn i plastfilmen i cellen med termisk rusning som följd och släckning är omöjligt då cellen inte är beroende av syre (något som ju Nortvolt brottas med) även när de är helt oanvända
Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Att vara så orolig över detta. Men visst, du kan kanske ha rätt, eller till och med få rätt.

Tänker du likadant om var du bor, någon kanske tror att du är den som ska mördas?
Kanske du befinner dig på fel plats vid en skjutning?
Du kanske möter en rattfull som kör på dig!
Det börjar brinna hemma hos dig?
Listan kan göras väldigt lång, och ja allt detta kan hända.
Men är det troligt? Nej!
Är det bra att minimera risker? Ja!
Är det tråkigt att behöva tänka på allt detta? Ja!
Vem lever och vem lever orolig?

Ett inlägg med humor, ironi och eftertänksamhet. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag är inte i mot batterier, tvärs om, kan själv tänka mig att investera i det.

Men bara för att man gillar batterier behöver man ju inte ha dem inomhus.

Även om.man har brandvarnare så man själv hinner ta sig ut ur huset så kommer det vara helt omöjligt att släcka. Bättre då att de är i en separat byggnad.

Behöver ju inte vara mer än 1x1 meter med gjuten betongvägg.

Jag har ett antal dunkar med bränsle till mina maskiner, det förvarar jag inte inomhus heller även om det är långt långt långt lägre risk att den dunk skulle spontant självantända

Varför är det förresten olagligt att ha en dunk bränsle inomhus med tillåtet att ha ett batteri inomhus när risken är så mycket större?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Mitt försäkringsbolag tillåter en jeepdunk på 20 liter inomhus. Sen är det ångorna som i första hand är brandfarliga. En dunk som inte håller 100% tätt kan läcka ut bensinångor som antänds av en gnista, så jag tycker nog att det är farligare än ett batteripack.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Apropå säker placering av batterimoduler, jag såg detta intressanta arrangemang vid en svensk hotell/spa/konferensanläggning idag.
Kan det vara något annat än batterier i plåtskåpen med "9V-batteri"-symbol på sidorna :-D
Och är det verkligen en antydan till brandvägg uppställd mellan skåpen och träbyggnaden? :-/
energilager.jpg
energilager.jpg (466.19 KiB) Visad 1300 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
En produkt för oss med timspotpris. Tyvärr slutsåld…
IMG_0906.png
IMG_0906.png (1.34 MiB) Visad 1228 gånger
  • 1
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 280
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?