Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Verkar ju finnas Core också för under 500.
Synd att skatten sänker dem
av mattsd
Dyr skatt, så man kan ju direkt lägga på 36.000 kr på priset. Sen är det bara bensin. Lite tveksam på vad det gör för andrahandsvärdet. Ska man sälja om en 3-4 år så är det ju svårt att veta hur utvecklingen i övrigt har gått med räckvidd och pris på elbilar…
av airdrive
Sant! Det är väl typ redan idag så att begagnatmarknaden värderar el samt hybriddrift lågt?

För en 3-4 år gammal el eller hybrid betalar man inte mycket extra, om ens något för att få den drivlinan. Just nu verkar det mest vara på nya och mindre begagnade bilar man betalar extra för elektrifiering.
av mattsd
Apropå värdering så måste min nuvarande V90 D4 årsmodell 2019 med 11.000 mil anses vara ett bra bilköp. Jag köpte den i april 2021 för 309.000 och nu efter 3,5 år får jag ca. 245 i inbyte på den.
av Malmstroem
Att spå det framtida andrahandsvärdet är inte lätt.

Med tanke på att de flesta biltillverkare har reviderat sin strategi för att fortsätta sälja förbränningsmotorer tror jag nog att det kommer att gå att sälja en bensinbil om några år.

Om vi tittar på tre år gamla bilar idag så är det fossilt drivna bilar utan batterier som har haft minst värdetapp. Elbilar och hybrider har tappat mer av sitt värde.

Det är dock farligt att utgå ifrån att det blir fallet även i framtiden.
av Lövet
William85 skrev:fattar inte att de sålt så dåligt sista åren för att läggas ner. För mig är denna typ av bil helt perfekt.
för att de kostat dubbelt så mycket för tjänstebilskunderna än en elbil. Det är inte jättemycket svårare än så. Privatpersoner köper inte bilar för 600.000kr.
av Cokeisit
Avsaknanden av en V90CC hybrid är det som dödade försäljningen.

Helt ofattbart att man inte erbjöd det. Jag hade hellre kört det än min nuvarande XC60.

Skickat från min XQ-EC54 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ShogunX
Det är egentligen en mängd saker som kan räknas som bidragande faktorer till det - men många av dem rör sig i sfären gällande elektrifiering. Utbudet av motorer tycker jag kan ifrågasättas gällande många av Volvos modeller men absolut gällande V90 Cross Country. D4, D5 (och senare de motsvarande mildhybriderna) samt hybridversionen av T6 och/eller T8 (samtliga med AWD/eAWD) hade varit lämpligare motorval att erbjuda i V90 Cross Country. Valen T5/B5 och T6/B6 har aldrig känts helt nödvändiga för bilen i fråga.
Användarvisningsbild
av apersson850
ShogunX skrev:Valen T5/B5 och T6/B6 har aldrig känts helt nödvändiga för bilen i fråga.
Det där är förstås också beroende på vilken marknad du tittar på. Bilarna har ju sålts mer än i Sverige.
av Lövet
apersson850 skrev:
ShogunX skrev:Valen T5/B5 och T6/B6 har aldrig känts helt nödvändiga för bilen i fråga.
Det där är förstås också beroende på vilken marknad du tittar på. Bilarna har ju sålts mer än i Sverige.
Helt klart. I USA och Öst var det ren bensindrift som gäller och inget annat. Så frågan är - hade försäljningen (sannolikt rätt bra) av en hybrid i Sverige och delar av Europa hållit modellen igång? Tveksamt tror jag. Tittar man på Volvos försäljning så säljer kombimodellerna klart sämst.

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]