Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är på jakt efter en andrabil (Har en elbil som används som förstabil, men när båda i familjen behöver åka behöver vi nu ha en till bil) med en budget på ca 60 000-100 000 kr. Bilen kommer mest användas för kortare sträckor, och jag räknar med att köra mellan 300 och 700 mil per år. Jag har kollat på Volvo-modeller som V40, V50 och V60, men är öppen för andra förslag också, både Volvo och andra märken.

Några preferenser jag har är:
  • Automat är ett plus men inget måste
  • Pålitlighet är viktigt
  • Låga driftkostnader
Nu till frågorna:
  • Vilka motorer och växellådor bör jag undvika på dessa modeller?
  • Finns det någon årsmodell som är bättre/sämre?
  • Finns det något speciellt jag bör tänka på när jag kollar på dessa bilar?
  • Har ni några tips på andra bilar jag borde överväga som kanske är bättre i samma prisklass?
Alla tips och erfarenheter är välkomna!

Tack på förhand!
Skillnaderna i bränsle är försumbar med så kort körsträcka per år.
Säkrare, skönare, mer praktisk, mer status?
Ända som är dyrare är väl däcken och skatten möjligtvis.

Sen är V40 jävligt liten i baksätet, det är ju en pendlarbil/stadsbil, Inte en andrabil för familj om du frågar mig.
Se till att spara 15-20k från budgeten, nästan alla beg. bilar kostar endel i underhåll och rep första åren.
En kombi med bra lasthöjd är ett bra val, V50 är inte så dålig att lasta i som man kan tro, den är förvisso smal men det går att fälla främre passagerarsätet och vips så kan ni köra långa saker. Inga jätteroliga motorval.

V70 är en laståsna och en stor variation av motorer.

Hyggligt hög skatt för bensinare men låga driftskostnader totalt samt att dom håller ihop långt över 30.000mil.
Jag håller på V50 och bensinmotorer(inga flexifuel eller dieslar). 4-cyl motorer är Fordmotorer och fungerar bra på lägre miltal. Om serviceåtgärder utförs enligt rekommendation fungerar 5-cyl motorer uppåt 40000+ mil. Svagheten med 5-cyl är bränsleförbrukning och oljeläckage från packboxar för kamaxlar/VVT enheter.
Automatlåda enbart ihop med 5-cyl motorer.
Jag tycker att V50 är smidigare att köra än V70N och V70II i stadstrafik, men på landsväg är ju V70 N/II komfortablare med lägre ljudnivå.
/Hasse

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]