Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller på och felsöker om jag har fel på batteriet eller generatorn på min S60 D5 -05. Har mätt på batteriet och nu undrar jag var jag ska hålla mätpinnarna med en multimeter för att mäta direkt från generatorn med motorn igång. Går det eller är det risk för något?
På (nästan) alla bilar är generator kabeln röd och ganska grov. Minst 6 mm². Kabeln till laddnings lampan är också röd med bara 0,75 mm². Ofta sitter där en plastmutter på uttaget men den är lätt att ta bort. Sedan mäter du mellan den muttern och jord på motorblocket (generatorn kan vara gummi upphängd) och det ska vara samma spänning (V) där som på batteriet. På batteriet mäter du både mellan batteri polerna och mellan batteri kabelskorna. Det ska vara samma värde på samtliga positioner både med motorn avstängd (c:a 12,5V) och med motorn på tomgång (c:a 14V)
Hej ,

Jag låter säkert som en besserwisser... :-(

Men :

Mät INTE på själva muttern på generatorn !!
Antingen har du fingrar i multirem eller du gör en kortslutning av misstag.
Är rätt svårt att komma åt muttern .

Du kan göra så här ist :

Mät på själva polerna på batteriet. Endast där .

Bilen av = 12.5 volt ( helt rätt vad lennarte skriver)
Ett urladdat batteri har 12.2 volt
Ett nyladdat batteri från generatorn kan har 13,3 volt kortvarig.

Bilen på = ca. 14,2 v med fulladat batteri .

Är batteriet urladdat kan spänningen gå ner till 13.4 volt .
Så länge du mäter mer än 12.5 volt är det egentligen ok.

Testa battetiet :
Gör det hemma , ifall bilen inte starta.

Stäng av bilen , slår till tändningen , belysning helljus , fläkt i kupén på hög varv . Bakrute värmen.
Låt detta går i ca 2 min .
Mät batteriets spänning i mellanåt , så dn inte gå ner till typ 11 volt ( dåligt batteri )
Om bilen starta efter dom 2 min är batteriet ok.
Detta är en enkelt belastnings test.
Ett bra batteri tål detta lätt.

En verkstad kan mäter det med en speciell mätare.

Hoppas det hjälper lite. O räddar dina fingrar..

Mvh LS
Helt okej metod!
Mer utslagsgivande test är att försöka starta när bilen stått över natten i -20C. Går det lätt så är batteriet helt friskt :-)
Verkstadens speciella mätare ger jag inte mycket för, den hävdade att mitt batteri var OK trots att det inte klarade -20 testet. Köpte nytt batteri sen var det löst :-D
Hej Erik ,

Bara lite svår att nå upp -20 grader i den mesta delen på landet . Men helt rätt med denna test :-)
( hyra en plats i frysrum haha )

Lite data : ett frisk batteri tappar 30% kapacitet vid -2 grader.

O de håller jag med om att dom nya elektronisk batteritestare är sh**t

Finns äldre med motstånd i , dom är bra.

Man kan mäta laddningsström med en strömtång men inte många som har en sån.

LS
Lostshadow skrev: fre 25 okt 2024, 10:40 ..Bara lite svår att nå upp -20 grader i den mesta delen på landet . Men helt rätt med denna test :-)
( hyra en plats i frysrum haha )
Jag tänkte skriva -30, har bott långt norrut :-D
Östergötland brukar väl ha typ 1-2 nätter med -20 per vinter

Här är en intressant sida som förklarar vikten av att batteriet får slutföra "topping charge"-fasen emellanåt för att inte förlora kapacitet över tid.
Den fasen tar 7-10 timmar; om man aldrig åker långturer så tolkar jag det som att man behöver ladda från nätet över natten emellanåt. Så numera gör jag så :-)

Behovet är ännu större på moderna bilar med bränslevärmare och annat som drar ur batteriet..
https://batteryuniversity.com/article/b ... -lead-acid

Och här beskrivs sulfaterings-problematiken
https://batteryuniversity.com/article/b ... prevent-it
Beställa ny V90 T6 recharge

Jag valde till min beställda V90 T6 Recharg[…]

Trasig Renault Scenic

Beställde nya ventiltätningar och packni[…]

..Rycker batteriet i 10 sekunder. Startar som va[…]

Avgassystem till volvo 940

Vilken typ av katalysator bör jag köra m[…]