Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hm.. på hårt packad snö skulle jag nog säga att dubbat är bra mycket bättre också. Oavsett var i Sverige man bor så är dubb bättre när det är halt. Kör man dubbfritt gäller det att vara extra försiktig de dagar det är halt, eller ha möjlighet att ställa bilen dom dagarna.
I Stockholm kan det vara vintrar då man egentligen inte behöver dubb mer än nån vecka totalt.. eller så är det vintrar där det känns som att dom behövs från dec-mars!
palmqvist skrev:Då vi knappt har snö i Skåne så känns odubbat fel då det är is halkan som e räliga här, hade jag bott i Norrland hade jag kört odubbat men Skåne noway
Har kört odubbat i Skäne i 10 år utan mista problem. Det är ju max någon dag eller två per år man behöver slå av på tempot för det är svart-is.

Det är ju inte värt att såga sönder hela vägnätet med dubbar bara för att slippa dra av lite på farten någon enstaka gång tycker jag.

Och för övrigt. det finns något som heter vår och höst i Norrland som motsvarar Skånsk vinter och då det är ishalka även i Norrland. Det är nog flera dagar det är halka i Norrland per år än vad det är i Skåne.

För övrigt kan man inte ha dubb i Skåne för då kan man inte ta bilen över till Tyskland o köpa öl.... :mrgreen:
Dubbfria vinterdäck är väldigt många klasser bättre på vintern än åretruntdäck. De dubbfria vinterdäcken anpassade för Norden är nuförtiden ganska bra. På vintern alltså.

Vill man åka tryggt har man sommardäck på sommaren och vinterdäck (dubbade eller dubbfria) på vintern. Åretruntdäck bör endast användas till gungorna på lekplatsen.
Det enda fordon som jag har vinterdäck på året om är en släpkärra. Då kan jag dra den på vintern också, utan att behöva byta hjul två gånger om året. Den rullar så få mil ändå, och farten är ju alltid förhållandevis låg, så den kompromissen får duga.
Dubbfritt på bilen har jag haft på vintern sen 1989. Det går utmärkt, i alla fall i södra Sverige.
Håller med, detta däcket var super. Bytte det pga punktering som nog hade gått att laga. Då var det 4mm kvar. Blev lurad på däckfirman att det nog inte gick att laga. Då hade bilen rullat över 10k mil totalt så ca hälften av det på dessa. Köpte Nokia black som var skit så nu har jag dessa igen
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]