Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Det var en rejäl laddning med grejor! Ska dom tillverka battericellerna och ”lådorna” på plats? :-D :-D

Ska bli intressant och se det på plats, hur mycket plats ditt paket tar. Nu ser det ut som om ett helt rum skulle behövas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Efter att ha sett batteripack explodera våldsamt antar jag att ni har dem i en egen brandsäker byggnad med ett antal meters avstånd från huset.

Skulle aldrig få för mig att ha en sådan potentiell bomb inomhus, aldrig i livet. Har vänner i Tyskland som fick sitt hus totalförstört på det sättet, tur var att de inte var hemma eller låg och sov när det hände

Men jag skulle gärna ha en batteripack på gården.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:Efter att ha sett batteripack explodera våldsamt antar jag att ni har dem i en egen brandsäker byggnad med ett antal meters avstånd från huset.

Skulle aldrig få för mig att ha en sådan potentiell bomb inomhus, aldrig i livet. Har vänner i Tyskland som fick sitt hus totalförstört på det sättet, tur var att de inte var hemma eller låg och sov när det hände

Men jag skulle gärna ha en batteripack på gården.
Inget jag är minsta orolig över! :-)
Batteriet sitter i garaget och är inget ”skitbatteri”. Det finns många olika säkerhetssystem i batteriet. Det är mycket vanligare att en bränslebil börjar brinna, så det står även en batteribil i garaget.
Det sitter även en brandvarnare och kamera kopplat till larmet, och vidare till larmbolaget. Det kommer att skrika så in i hel-vete också.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: tor 24 okt 2024, 23:02 Efter att ha sett batteripack explodera våldsamt antar jag att ni har dem i en egen brandsäker byggnad med ett antal meters avstånd från huset.
Det är så man gör i batteriparker, sektionera och sprid ut. Det finns goda skäl :-/

Men tydligen tänker inte alla så..

Så här ser det ut när Li-jon celler ventilerar och den förångade elektrolyten antänds. Vi behöver säkrare batterikemi!

Användarvisningsbild
av Funk
StefanN skrev:Jag är betydligt mer oroad för diskmaskin och tvättmaskin med tanke på hur mycket större risk det är att dom börjar brinna.
Eller för den delen alla dessa småbatterier i allt ifrån mobiler till datorer och dammsugare som är inkopplade ständigt och jämt. Med ofta tveksamma skydds- och övervakningssystem jämfört med batterireserver.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det här är också viktigt att veta, när branden väl har fått fart så frigörs tillräckligt med syre från elektrodmaterialet för att underhålla branden. Det är alltså nästintill omöjligt att kväva en batteribrand.

Här är fler bränder i batteriparker, det är tydligen vardagmat :-/

Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har mitt batteri i garaget. Bland en massa andra saker.....
IMG_20241025_193315.jpg
IMG_20241025_193315.jpg (1.5 MiB) Visad 961 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag ser det så här. I en mobil är det kanske 2 celler. I bilen över 5000 battericeller. 7000 I en tesla

Alltså måste batterierna I Teslan ha 3500 ggr så hög kvalitet som batteriet i mobilen för att hamna på samna risknivå.

Dessutom brukar vanliga bilar brinna när man kör dem (om nu inte pyromangängen är frsmme) ett batteri däremot kan ju spontantända om det råkar finnas ett dammkorn i plastfilmen i cellen med termisk rusning som följd och släckning är omöjligt då cellen inte är beroende av syre (något som ju Nortvolt brottas med) även när de är helt oanvända
  • 1
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 280
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]