Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Är alla spänningarna från 9 till 12V mätta med motorn igång, mätt på batteripolerna, så laddar inte bilen som den ska.
Användarvisningsbild
av Erik Å
1. Om ett fulladdat 60Ah batteri går ner till 9.32V (i princip tomt) efter en halvtimme så har man antingen en hiskelig strömförbrukning (över 100A) eller så har batteriet fått hög inre resistans och/eller tappat det mesta av sin kapacitet. Med förbehåll för dåliga batterianslutningar eller kablage som skulle kunna ge missvisande låg polspänning..
2. När motorn går så ska batterispänningen sträva uppåt 14V, inte sjunka mot 12V. Undantag dock om man drar på all elvärme som finns i bilen. Sjunker spänningen även med sådant avstängt så laddar uppenbarligen inte generatorn.
3. Brist på fungerande laddning kommer efter några månader att få batteriet att sulfatera bortom all räddning. Och därmed beter det sig precis som nämnts ovan.
Så jag skulle gissa på kass generator som i sin tur har tagit ihjäl batteriet.
av anteno1
Tack för svar. Jag tänker att jag borde mäta spänningen på generatorn. Så jag skriver ett inlägg i S60-forumet och frågar om det.

Erik Å, batteriet är på 95 Ah. Men jag har ett extra batteri på 60 Ah från en husvagn jag skall prova med också. Om det batteriet är ok kan jag väl felsöka med det?

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]