Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
dieselputte skrev: ons 23 okt 2024, 21:39 Funkar ens CTEK utan kapacitiv last som du hade den ansluten vid bytet ? Då skall man nog ha en hederlig transformator likriktare.
Iallafall min MXS 10 har ett "supply"-läge där den agerar 13.6V / 10A DC supply, borde ju passa perfekt här :-)
av Xanthopteryx
Ja det skall den göra - du har ett batteri till där fram. Men annars, som skrivits, använt supplyläget på deras 10-modell. Jag minns inte om jag körde det eller laddläge men funkade gjorde det i allafall. Bilen drar hiskeligt med ström just när du startar upp den men sedan somnar allt ner och det var inga som helst bekymmer. Inga felkoder. Inga problem. Det bara fungerade. Har man ett extrabatteri kan man sätta det där fram i stället för laddare.

Deras eyelet, vilken modell? Det finns två har jag för mig.
Mäta är alltid bra.Jag har battery sense som mäter kontinuerligt. Extremt smart pryl faktiskt!

Ja, bra att reklamera vid fortsatt fel. Det skall inte bete sig som du beskriver. m de nollade BCM (vilket jag hoppas och antar?) så kan man utläsa där hur batteriet mår. Den loggar hur mycket batteriet befinner sig mellan olika spänningsnivåer.
av dieselputte
Aaah , där ser man, blir att önska sig en sådan i julklapp då !

Tar för givet att BMS nollades, är ju en stor Volvo verkstad / bilförsälning. Byttes samtidigt som den servades vid c 6500mil.
av Xanthopteryx
Tyvärr verkar de ha slutat producera den. Synd.
Appen är, helt okej. Det finns förbättringsmöjligheter men, ja... hoppas Ctek tar tag i att gör något liknande igen.
Finns att få tag på på några ställen fortfarande verkar det som, bland annat:
https://www.tjustel.se/produkt/ctek-battery-sense/

Trots att det ibland buggar sig är jag extremt nöjd. Du kan läsa av batterispänning samt temperatur live, utan att behöva låsa upp bilen (vilket påverkar batterispänningen). Du kan se historik (tyvärr dålig graf som inte går att zooma i) och framförallt beräknad tillgnglig kapacitet i procent (har du bilen upplåst under lång stund när du byter hjul till exepel så kommer den ju att tro sedan att kapaciteten var dålig men det är ju för att spänningen sjunker när bilens datorer är igång, men läser du av till exempel morgonen efter att du har kommit hem så visar den ju mer riktigt då bilen varit i vila hela natten).
Man lär sig tolka siffrorna och när man inte skall få panik =)

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]