Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eklunddd
Halloj!

Efter några år med Audi börjar jag nu känna hur Volvoträsket drar mig rejält i benet igen. Har bestämt mig att jag ska satsa på en XC60.
Min budget är runt 450k, jag vill ha antingen R design eller Inscription. Tänker max runt 5k mil. Fyrhjulsdrift är ett krav då jag bor utanför stan och behöver kunna ta mig fram innan plogbilen hittat ut hit. Vill även gärna ha drag och H/K men kan tumma på dem för rätt bil. Diesel är uteslutet för denna gång.

För den budgeten hamnar jag på bilar runt 21-22 årsm och då antingen T6 alt. B5 AWD.

Nu till min fråga.
T6 blir ju då med 11.6 kWh och elmotor på 87hk eftersom de nyare ligger utanför budget. Jag har 12km till jobbet varav hälften motorväg hälften 70 väg.
Ni som har erfarenhet av de tidigare T6, hade ni gått på en sådan eller försökt hitta en lite mer välutrustad B5 för samma peng?
Jag har bara kört en flång ny T6 men den har ju nästan dubbla effekten j elmotorn plus ett större batteri så det känns inte helt jämförbart, och det är ju trist att köpa hybrid om man kör slut på batteriet bara på resan till och från jobbet.
av Desmodue
Jag har precis köpte en V60 2023, en Googlebil med andra ord. Där får du så mycket mer än med den gamla instrumeteringen och vad bilen kan göra tillsammans med din telefon (om du nu inte har iphone). Den har OTA och jag har redan fått två uppdateringar och nästa år får den det nya systemet som dyker upp i EX90 och XC90 2025 års modell. Nu vet jag inte när XC60 fick Google men jag hade satsat på det.
av MrSpock
Jag köpte nyligen en XC60 MY22 B4 Diesel Momentum Adv II AWD och den är väldigt trevlig. Dessa bilar ligger runt 280k så du har mycket pengar över för annan utrustning. Gillar Android-systemet. Man får mycket utrustning redan i Momentum så det enda jag kanske saknar är 360-kamerorna. Drag kan du alltid eftermontera. Vad jag förstått eftermonteras drag alltid hos handlaren även för nya bilar.
av Malmstroem
Det kostar normalt sett precis lika mycket som när bilen är vy att installera drag på en äldre bil. Det vill säga ganska mycket. :-)

Vill du spara pengar så köp ett begagnat drag, komplett med TRM och installera själv. Åk sedan och ladda rätt mjukvara hos Volvo. Det kostar ofta mindre än hälften mot att montera ett nytt drag.
av perhall
skrev:Det kostar normalt sett precis lika mycket som när bilen är vy att installera drag på en äldre bil. Det vill säga ganska mycket.

Vill du spara pengar så köp ett begagnat drag, komplett med TRM och installera själv. Åk sedan och ladda rätt mjukvara hos Volvo. Det kostar ofta mindre än hälften mot att montera ett nytt drag.
Det stämmer väl ändå inte. Som tillval på en ny kostar drag 10-15 000. Gå in hos din handlare och kolla, det kan kosta mellan 25 och nästan 100 000 (Mercedes GLE) att få ett originaldrag monterat.

Kan aldrig tro att det går att komma under 10 000 om man köper begagnat drag, kabelstam, kodning i VIDA, regbesiktning, även en piratverkstad tar idag 1200-1500 i timman.
av Malmstroem
Jag pratade om att lägga till drag på Volvo som är förberedda för dragkrok. Draget monteras även på nybil hos handlaren. Därmed blir priset normalt sett detsamma. Den här tråden handlar om XC60...

Att det kostar en förmögenhet att få dit drag på en Mercedes som inte är förberedd för det är en annan sak.

Jag monterade dragkrok själv på vår V40. Det gör att göra på en XC60 också.
Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

AC & kylfläkt

Hade du beställt den från Autodoc s&ari[…]

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]